×

مرورگر شما نیاز به بروزرسانی دارد

کاربر گرامی، از آنجا که مرورگرهای قدیمی قادر به اجرای متدهای جدید برنامه نویسی نیستند، جهت استفاده بهتر از این سایت، مرورگر خود را به جدیدترین نسخه بروزرسانی کنید:

برو به صفحه آپدیت مرورگر

تفسیر سوره‌های مبارکه‌ی مدثّر، تکاثر و توحید

نویسنده: متن پیاده شده جلسات تفسیر قرآن توسط استاد طاهرزاده
تاریخ انتشار: دوشنبه ۹ فروردین ۹۵
دسته‌بندی: تفسیر قرآن و شرح نهج‌البلاغه، تفسیر قرآن، شرح تفسیر المیزان،

تذکر: این جزواتی که در اختیار کاربران گرامی قرار میگیرداز روی جلسات سخنرانی استاد پیاده شده ودر اختیار سایت قرار داده شده است و به دلیل اینکه استاد نتوانسته اند آن ها را باز خوانی نمایند ممکن است دارای ایرادات شکلی و یا محتوایی باشد. لذا از کاربران محترم درخواست میشود انتقادات و پیشنهادهای خودراجهت ارتقا این دسته از جزوات برای ما ارسال نمایند.

 

تفسیر سوره‌های  مبارکه‌ی مدثّر، تکاثر و توحید

 

بسم الله الرحمن الرحیم

به نام خداوندی که آن خدا،رحمان است و با مظهر رحمانیتش، هر چیزی را به مقصد می‌رساند و  رحیم است ،برای  کسی که رحمت عامه او را بپذیرد،یعنی رحمت خاصه اش را شامل حال کسانی می کند،که رحمت عامه ی او را بپذیرند.اول فیض رحمانیتش شامل همه می‌شود، نبوتی می‌فرستد تا همه انسان‌ها ببالند و بپرورند و سپس، به آن‌هایی که پنجره‌ی جانشان را به سوی آن نبوت عظمی بگشایند، نور افزون می‌دهد و رحیم می‌شود. پس برای قلب همه‌ی انسان‌ها رحمان است و برای قلب مؤمنین علاوه بر رحمان، رحیم است.

آیه1:یا أَیُّها المدثِرُ؛ بعد از آنکه سوره علق آمد، پیامبر باوجود آن ریاضتهایی که حدود 20سال درغار حراءداشتند، یک مرتبه با یک حالت معنوی جدیدی روبرو شدند. پیامبر کسی نبود که در حراء از حالات معنوی، بی‌نصیب باشد ولی یک مرتبه، شرایطی متفاوت تر از حالات قبل، مشاهده کردند لذا با یک هیبت و هیجانی روبه رو شدند که ندا آمد: ای محمّد إقرأ... پیامبر در این حال بسیار مضطرب شدند و قلبشان توان این همه عظمت را نداشت ولی بالاخره به مدد الهی آرام شدند و فهمیدند این قصه، قصه‌ی نبوت است برای نمایاندن راه، به آن‌هایی که راه را نمی‌دانند. به خانه آمدند ولی از آن حال رها نمی‌شدند. حال ما نمی‌دانیم، آیا چیزی بر خودشان پیچیده‌اند یا نه خود صرف بودنشان یک نوع پیچیده شدن است. به هر صورت حضرت جبرئیل دوباره از افق جان ظهور کرد و دوباره با بسم الله هم شروع کرد یعنی یک سخن جدید، یک برنامه جدید و یک سوره‌ی جدید است.هان ای پتو (دثار) به خود پیچیده. آیا منظور جامه‌ی معمولی است یا جامه‌ی نبوت یا هر دو؟ آیا واقعاً پتویی به خود پیچیده بودند یا نه؟حضرت جبرئیل گفت: ای که در پوشش نبوت قرار گرفتی، ای توکه در آیه‌ی ...

از اینجا دانلود کنید:

نمایش نسخه چاپی

    دیدگاه‌ها