بسم الله الرّحمن الرّحیم
«إِنَّ الَّذينَ يُبايِعُونَكَ إِنَّما يُبايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْديهِمْ فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّما يَنْكُثُ عَلى نَفْسِهِ وَ مَنْ أَوْفى بِما عاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتيهِ أَجْراً عَظيماً (10) سَيَقُولُ لَكَ الْمُخَلَّفُونَ مِنَ الْأَعْرابِ شَغَلَتْنا أَمْوالُنا وَ أَهْلُونا فَاسْتَغْفِرْ لَنا يَقُولُونَ بِأَلْسِنَتِهِمْ ما لَيْسَ في قُلُوبِهِمْ قُلْ فَمَنْ يَمْلِكُ لَكُمْ مِنَ اللَّهِ شَيْئاً إِنْ أَرادَ بِكُمْ ضَرًّا أَوْ أَرادَ بِكُمْ نَفْعاً بَلْ كانَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبيراً» (11)
وقتی واقعهای در آفاق به ظهور برسد، در انفس و جان انسانها و در ملکوت عالم هم آن واقعه به نحوی به ظهور میآید. بحث در فتح مبینی بود که خداوند در سورهی مبارکهی فتح از آن خبر داد که در آفاق منجر به صلح حدیبیه و فروریختن هیمنهی جاهلیت دوران شد و در این رابطه خداوند به پیامبر خود میفرماید ای پیامبر! برای تو فتح مبینی ایجاد شده بود و مسئلهی فتح مبین تا جایی جلو رفت که خداوند به رسول خدا(ص) فرمود: تو را خداوند به صراط مستقیمی که رهرو خود را به مقصد نهایی میرساند، هدایت کرد. «يَهْدِيَكَ صِراطاً مُسْتَقيماً» همان خدایی که رخدادی آنچنان اساسی را در بیرون شکل داد، بر مؤمنین نیز سکینه نازل کرد که در اثر آن به ایمانی بالاتر از ایمان قبلی دست یافتند و به پیامبر خود فرمود: «وَ يَنْصُرَكَ اللَّهُ نَصْراً عَزيزاً» تو را با یاری خاص خود طوری به میدان آوردیم که هیچ جبّاری نمیتواند تو را بشکند. در رابطه با این موضوع تا حدّی بحث شد. میفرماید حال و روحیهی خاصی بر مؤمنین داده شد و آن «أَنْزَلَ السَّكينَةَ في قُلُوبِ الْمُؤْمِنينَ لِيَزْدادُوا إيماناً مَعَ إيمانِهِمْ» سکینه و آرامش بر قلوب مؤمنین نازل شد تا ایمانی بر ایمانشان افزوده شود. این نشان میدهد حقیقت ایمان تشکیکی است و شدت و ضعف برمیدارد و این نشان میدهد که باید ایمان را از مقولهی «وجود» ببینید، زیرا «وجود» است که شدت و ضعف برمیدارد، ماهیت که شدت و ضعف برنمیدارد.
فرمود در ازای رخدادی که واقع شد تأثیر آن بر همهی عوالم وجود ظاهر گشت، چه در عالم انسانی و چه در عالم ملکوت و چه در عالم ناسوت. به همین جهت در آخر آیهی ۴ فرمود: «وَ لِلَّهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» و نظر به عالم فرشتگان و عالم ملکوت انداخت تا ما را متوجهی نقش فرشتگان در این امر بنمایاند و ملاحظه کردید که حتی جنّیان میگویند در عالم بالا چه خبر شده است که مانند قبل نمیتوانند در آنجا استراق سمع کنند و با شهابها زده میشوند.
در آیات ۴ تا ۷ این سوره متوجه شدیم آنچه در درون ما انسانها جاری میشود و یا در زمین جاری میشود، ریشه در عالم ملکوت دارد و در این رابطه جنود الهی به صحنه آمدهاند و با نور علیم و حکیمی که از خدا دارند، عالمانه و حکیمانه عمل میکنند و مؤمنین را در چنین مسیری میاندازند که مسیر عالمانه و حکیمانه است و شما نمونهی آن را نهتنها در سیرهی حضرت امام خمینی و رهبر معظم انقلاب بلکه در ...
برای مطالعه کامل جزوه میتوانید فایلهای PDFوDOC را دانلود نمایید.
دیدگاهها