×

مرورگر شما نیاز به بروزرسانی دارد

کاربر گرامی، از آنجا که مرورگرهای قدیمی قادر به اجرای متدهای جدید برنامه نویسی نیستند، جهت استفاده بهتر از این سایت، مرورگر خود را به جدیدترین نسخه بروزرسانی کنید:

برو به صفحه آپدیت مرورگر

سوره فتح و سلحشوران سالک - جلسه نهم-----خطر نفوذ مرفهین بی‌درد

نویسنده: اصغرطاهرزاده
تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۸ دی ۹۹
دسته‌بندی: تفسیر قرآن، رسول اکرم(ص)، توحید و اسماء الهی، عشق، خیال و وهم، امام خمینی(ره)، دفاع مقدس، شهادت ، شهدا، بسیج ، مقاومت، غرب‌شناسی و مدرنیته،

 

 

بسم الله الرّحمن الرّحیم

«سَيَقُولُ الْمُخَلَّفُونَ إِذَا انْطَلَقْتُمْ إِلى‏ مَغانِمَ لِتَأْخُذُوها ذَرُونا نَتَّبِعْكُمْ يُريدُونَ أَنْ يُبَدِّلُوا كَلامَ اللَّهِ قُلْ لَنْ تَتَّبِعُونا كَذلِكُمْ قالَ اللَّهُ مِنْ قَبْلُ فَسَيَقُولُونَ بَلْ تَحْسُدُونَنا بَلْ كانُوا لا يَفْقَهُونَ إِلاَّ قَليلاً (15) قُلْ لِلْمُخَلَّفينَ مِنَ الْأَعْرابِ سَتُدْعَوْنَ إِلى‏ قَوْمٍ أُولي‏ بَأْسٍ شَديدٍ تُقاتِلُونَهُمْ أَوْ يُسْلِمُونَ فَإِنْ تُطيعُوا يُؤْتِكُمُ اللَّهُ أَجْراً حَسَناً وَ إِنْ تَتَوَلَّوْا كَما تَوَلَّيْتُمْ مِنْ قَبْلُ يُعَذِّبْكُمْ عَذاباً أَليماً (16) لَيْسَ عَلَى الْأَعْمى‏ حَرَجٌ وَ لا عَلَى الْأَعْرَجِ حَرَجٌ وَ لا عَلَى الْمَريضِ حَرَجٌ وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ وَ مَنْ يَتَوَلَّ يُعَذِّبْهُ عَذاباً أَليماً» (17)

 آیه‌ی ۱۵ سوره‌ی فتح نکته‌ی قابل توجهی را در مقابل ما می‌گذارد که در جلسه‌ی قبل تا حدّی به آن توجه شد، به‌خصوص در آن قسمت که فرمود: «يُريدُونَ أَنْ يُبَدِّلُوا كَلامَ اللَّهِ» مخلّفون بنا دارند کلام خدا را مبدّل کنند و از جایگاه خود تغییر دهند. عنایت داشته باشید این افراد کافرانی نیستند که به پیامبر(ص) ایمان نیاورده‌اند، کسانی‌اند که به مجاهدین می‌گویند: «ذَرُونا نَتَّبِعْكُمْ» بگذارید ما هم در کنار شما باشیم و در عین حال خداوند می‌فرماید  اینان بنا دارند کلام الهی را از جایگاهش تغییر دهند. مبدّل‌کردن کلام الهی به معنی تغییردادنِ ارزش‌ها می‌باشد و تنگ‌کردن جایگاه اجر عظیمی که خداوند به مجاهدین وعده داده بود. مبدّل‌کردن ارزش‌ها یعنی کاری می‌کنند که جایگاه علی بن ابیطالبu با خالد بن ولید و معاویه در فرهنگ اجتماع اسلامی یکسان دیده شود.

خداوند به پیامبر خود یادآوری می‌فرماید: «سَيَقُولُ الْمُخَلَّفُونَ إِذَا انْطَلَقْتُمْ إِلى‏ مَغانِمَ لِتَأْخُذُوها ذَرُونا نَتَّبِعْكُمْ يُريدُونَ أَنْ يُبَدِّلُوا كَلامَ اللَّهِ قُلْ لَنْ تَتَّبِعُونا كَذلِكُمْ قالَ اللَّهُ مِنْ قَبْلُ فَسَيَقُولُونَ بَلْ تَحْسُدُونَنا بَلْ كانُوا لا يَفْقَهُونَ إِلاَّ قَليلاً»(15)

آن جریانی که با تو در رخداد صلح حدیبیه همراهی نکردند، منتظر باشید همین که به امکانات و غنائمی رسیدید، می‌گویند ما را هم در کنار خود بپذیرید. جریان صلح حدیبیه چیزی نبود جز این‌که بنا بود مسلمانان جهت اعمال حج بروند، هر چند احتمال تقابل با مشرکین در آن سفر بود، ولی همراهان رسول خدا(ص)با اعتماد به پیروزی جبهه‌ی توحید در آن راه قدم می‌گذارند و با نور ایمانِ خود به خداوند و به اسلام وارد میدان شدند، و در جریان هستید که مشرکین مانع ورود مسلمانان به مکه شدند و بنا شد مسلمانان پیکی بفرستند تا مشرکین با او مذاکره کنند، و آن‌ها پیک پیامبر را نیز اسیر کردند و بالاخره کار به آن‌جا کشیده شد که مسلمانان زیر آن درخت با پیامبر خدا(ص)بیعت کردند و هم‌قسم شدند تا آخرین قطره‌ی خون خود با مشترکین مقابله کنند. با آن‌که همان‌طور که عرض شد ظاهر قضیه حکایت از شکست مسلمانان داشت ولی ایمان به وعده‌ی الهی، امتیاز آن مسلمانان بود و بالاخره ایمان آن‌ها کار خود را کرد و فتحی ماورای فتح نظامی نصیب آن‌ها شد، چه از نظر روحانیتی که پیدا کردند و نور توحیدی که یافتند، و چه از نظر ظاهری که در آن زمان حضور تاریخی اسلام معنا پیدا کرد.

 مشکل مخلّفون در این‌جا بود که جایگاهی برای حرکت توحیدی اسلام در آن تاریخ قائل نبودند و هم‌چنان که ملاحظه کردید تحلیل‌شان این بود که این‌ها می‌روند و برنمی‌گردند. علت آن تحلیل هم این بود که با نظر به معادلات آن زمان و قدرت‌هایی که در صحنه بودند، جایگاهی برای یک حرکت توحیدی قائل نبودند. عقلِ جاریِ حاکم بر روح و روان افراد از چیز دیگری خبر می‌داد. زیرا توحیدی را که به میان آمده بود درک نمی‌کردند، هرچند این‌ها از نظر ظاهر دیگر بت‌پرست نبودند و به ظاهر مسلمان شده بودند ولی نه در آن حدّ که برای اسلام چنین جایگاه تاریخی قائل باشند. و خداوند از قبل به پیامبر خود خبر می‌دهد این افراد آن‌جایی که منافع مادی‌شان اقتضاء می‌کند سراغ شما می‌آیند و تقاضا می‌کنند بگذارید ما هم به شما بپیوندیم و سعی می‌کنند برای حاکم‌کردن ارزش‌های خود باب گفت‌وگو با شما را باز کنند. چه برای به‌دست‌آوردن منافع مادی و چه برای احیای شخصیت غیر انقلابی خود، به عنوان شخصیت‌های قابل توجه و خداوند در این رابطه نکته‌ی مهمی را مطرح می‌کنند که بدانید قضیه از چه قرار ...

 

برای مطالعه کامل جزوه میتوانید فایل DOC را دانلود نمایید.

از اینجا دانلود کنید:

نمایش نسخه چاپی

    دیدگاه‌ها