-
نظرات جناب آقای دکتر فیاض
سلام استاد عزيز نظرتون راجع به اين مباحث جناب دكتر فياض چيه؟
https://www.ensafnews.com/56Cnp
فیاض با اشاره به فرقهی اسماعیلیه، گفت: خدا از اسماعیلیه نگذرد؛ فرقهی اسماعیلیه و حسن صباح و بقیهشان باعث شدند که اندیشهی متفکرانهی فارابی ادامه پیدا نکند و نتیجه هم این شد که آقای ابوعلی سینا بیفتد به چنگ نوافلاطونی؛ در حالی که فارابی کاملا حواسش جمع بود و تحلیل تاریخی را انجام داد؛ متاسفانه این انحرافی که اسماعیلیه ایجاد کرد تا امروز ادامه دارد و تاریخ ما تبدیل شد به اسطوره و تعریف و بازسازی و پیشرفتی که ترسیم کردیم هم تبدیل شد به اتوپیا، یعنی ناکجا آباد! چطوري جواب اين مباحث را (ابن سينا گمراه بود)بديم؟باسمه تعالی: سلام علیکم: تا آنجا که بنده نظرات جناب آقای فیاض را دنبال کردم، نگاهشان نسبت به عرفان، محققانه نیست. در حالیکه حضرت امام در نامهای که به آقای گورباچف مینویسند برای حضور اسلام در جهان کنونی، عرفانِ ابنعربی و حکمت صدرایی را تأکید میکنند. گویا آقای فیاض در عین دلسوزی و سوابق خوبی که دارند؛ فعلاً در عصبانیت هستند و نمیدانند یقهی چه کسی را باید بگیرند. موفق باشید
-
بدون عنوان
سلام استاد عرض ادب و خدا قوت:
استاد عزيز اين مباحث جناب فياض با عقل و تاريخ همخواني و مطابقت دارند؟
چطوري جواب اين دست ادعاها را بدهيم؟ كتابي، مقاله اي، سخنراني پيشنهاد ميدين؟ فیاض با اشاره به فرقهی اسماعیلیه، گفت: خدا از اسماعیلیه نگذرد؛ فرقهی اسماعیلیه و حسن صباح و بقیهشان باعث شدند که اندیشهی متفکرانهی فارابی ادامه پیدا نکند و نتیجه هم این شد که آقای ابوعلی سینا بیفتد به چنگ نوافلاطونی؛ در حالی که فارابی کاملا حواسش جمع بود و تحلیل تاریخی را انجام داد؛ متاسفانه این انحرافی که اسماعیلیه ایجاد کرد تا امروز ادامه دارد و تاریخ ما تبدیل شد به اسطوره و تعریف و بازسازی و پیشرفتی که ترسیم کردیم هم تبدیل شد به اتوپیا، یعنی ناکجا آباد!باسمه تعالی: سلام علیکم: در جریان اصل صحبت استاد نیستم. موفق باشید
-
بدون عنوان
با سلام خدمت استاد گرامی
نظرتان در باب صحبت آقای ابراهیم فیاض که گفته اند"احمدی نژاد با سید حسین نصر پیوند خورده است" چیست؟ آیا غرابتی میان این دو می توان پیدا کرد؟وجوه غرابت و تمایز این دو رو در صورت امکان بیان کنید
تشکرباسمهتعالی: سلامعلیکم: در جریان آن سخنان نیستم و این جمله را جملهی منصفانه نمیبینم. بیشتر با روحیههایی که اتهام میزنند منطبق است. موفق باشید
-
از آقای دکتر فیاض باید پرسید اگر در این صحنه تفکر صدرایی نه، چهچیزی آری؟
سلام علیکم جناب آقای طاهرزاده.علت ستیز دکتر ابراهیم فیاض با فسفه ملاصدار چیست؟چرا اینان که سواد فلسفی چندانی ندارند باید به این مسائل بپردازند و روح تشنه ی جوانان را منحرف کنند؟فلسفه ای که امام با هم زیست.فلسفه ای که به تعبیر رهبری امام خمینی چکیده آن است.فسفه ای که پاسخ گوی بشر بی وطن در تاریخ بود.
باسمهتعالی: سلامعلیکم: بنده در جواب سؤال 7548 عرایضی داشتم و واقعاً بسیار جای تعجب است که حکمت متعالیه را عامل دوری از اسلام بدانیم در حالیکه حضرت امام برای دعوت گورباچف به عنوان نمایندهی نبوغ ملت روسیه، حکمت متعالیهی ملاصدرا را مدّ نظر قرار میدهند. گویا جناب آقای دکتر فیاض فراموش کردهاند که ما در همآوردی با تمدنِ غربی باید تفکر فلسفی مناسب عقل این دوران را به صحنه آوریم. آیا بنا نیست برای حفظ اسلام در تقابل با تمدن غربی وارد شد؟ از چه طریقی؟ موفق باشید
-
اختلاف شهیدمطهری ودکترسروش درنظر به حقیقت
اقای ابراهیم فیاض در مصاحبه ای در پاسخ به این سؤال که آیا سروش را به نوعی میتوان ادامه مطهری دانست میگویند: «بله، ادامه کارهای آخر آقای مطهری است. من زمانی که قبض و بسط تئوریک یک شریعت را پیش خود آقای سروش میخواندم به این نتیجه رسیدم که مباحث آن ادامه همان «اسلام و مقتضیات زمان» آقای مطهری است»
نظر جنابعالی چیست؟
با تشکر!باسمه تعالی؛ علیکم السلام: فکر نمی کنم حرف درستی باشد، زیرا تئوری قبض و بسط تئوریک شریعت نظر به نتایج علم مدرن دارد و معتقد است شریعت باید خود را با دادههای علم مدرن منطبق کند، در حالیکه مرحوم شهید مطهری در کتاب «اسلام و مقتضیات زمانه» نظر به حقیقت دارند و معتقد اند در ذیل حقیقت باید شرایط زمانه را در نظر گرفت و این دو نگاه تفاوت اساسی دارند. موفق باشید