-
بدون عنوان
سلام:
به نظرتون مرحوم دولابی اهل عرفان بودند یا اهل کرامت؟باسمه تعالی: سلام علیکم: ایشان اهل عرفان بودند و تحت تأثیر آیت اللّه انصاری همدانی قرار داشتند. موفق باشید
-
بدون عنوان
سلام و درود: استاد گرانقدر برخی برای خودسازی راه آیت الله حسن زاده آملی را معرفی می کنند که قدم اول آن مطالعات معرفتی و توحیدی از جمله جلد 8 اسفار و... را بهترین می دانند. اما برخی راه انصاری همدانی یا آیت الله ناصری که اصغهانی هست را معرفی می کنند. همانطور که مستحضرید این بزرگان در این راه خودسازی مطالعات معرفتی و توحیدی و معرفت نفسی را اطلا توصیه نمی کنند و توصیه به ذکر و انس با خدا و نهج البلاغه و... می کنند. کدام راه قوی تر است؟ عارف بزرگ قرن امام خمینی (ره) در کتابهایشان راه معرفتی و توحیدی را بهترین می دانند و قدم اول را مطالعات توحیدی و معرفتی بر اساس آثار محی الدین عربی و ملاصدرا می دانند. کدام راه قوی تر و سریع تر می باشد؟ آیت الله بهاءالدینی مطالعات توحیدی و معرفتی را اطلا توصیه نمی کردند ولی خودشان از عرفا هستند.
باسمه تعالی: سلام علیکم: همهی راههایی که این بزرگان در مقابل ما قرار دادهاند راههای خوبی است و با هم تنافی ندارد. راه توحیدی حضرت امام خمینی راهِ اصلی امروز ما است. در جزوهی «روحیهی تمدنسازی و عرفان اسلامی» عرایضی شده است خوب است که بدانجا رجوع شود. موفق باشید
-
مولوی
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد
1) در کتاب کیمیای محبت که شرح احوالات مرحوم رجبعلی خیاط می باشد ایشان فرمودند حافظ از اولیا الله است اما مولوی در برزخ دچار مشکلات می باشد در حالی که آثار وی در ضمیر انسان غوغا می کند آیا نکته ای که مرحوم فرموده صحیح است؟
2) حضور قلب در نمازهای مستحبی و قضا هم وارد شده است؟ با تشکر فراوانباسمه تعالی: سلام علیکم: 1- مرحوم شیخ رجبعلی خیاط نتوانستهاند از مولوی استفاده کنند. امثال آیتاللّه مطهری و مقام معظم رهبری و آیتاللّه طهرانی و آیتاللّه انصاری همدانی و علامه قاضی طباطبایی توانستهاند از مولوی بهرهمند شوند 2- نماز یعنی حضور در محضر خدا. فرمودهاند؛ عدم حضور قلب در نمازهای واجب را با نمازهای مستحب جبران کنید. موفق باشید
-
این یک بحث تخصصی عرفانی است
سلام علیکم در مورد ایت الله انصاری همدانی گفته شده /منقول از ایت الله قاضی رحمت الله علیه/ که ایشان توحید را مستقیم وبدون واسطه از خدای متعال بدست اورده اند لطفا کمی توضیح دهید با تشکر صمیمانه التماس دعا
باسمهتعالی: سلامعلیکم: یک بحث تخصصی عرفانی است، إنشاءاللّه مطالب توحید نظری را دنبال بفرمایید پس از چندسال معنای این سخن روشن میشود. موفق باشید
-
داستان این "قلب صنوبری" در درون سینهی ما بسیار پیچیده است
سلام علیکم استاد گرامی
سوال آن دوست عزیز در مورد حضور قلب در شماره 5730 باعث شگفتی شد! آیا حضور قلب جسم انسان را تحت فشار قرار میدهد؟ این که انسان به خاطر عظمت خدا و گناهان خودش دچار غم شود به نظر طبیعی می آید اما قلب هم درد می گیرد؟ همه دچار این حالت می شوند؟باسمه تعالی: سلام علیکم: ظاهراً مربوط به همه است. داستان این قلب صنوبری در درون سینهی ما بسیار پیچیده است. بد نیست زندگینامهی آیتاللّه انصاری همدانی را در کتاب «سوخته» مطالعه بفرمایید. موفق باشید
-
جایگاه مثنوی
با عرض سلام خدمت استاد عزیز
مرحوم اقای قاضی به شهید دستغیب علیه رحمه می فرماید ما و شما هیچگاه از مثنوی مولانا بی نیاز نخواهیم شد و مرحوم ایت الله انصاری می فرماید اگر کسی بگوید به جایی رسیده ام که به مثنوی نیاز ندارم بدانید دروغ می گوید استاد عزیز با عنایت به اینکه این دو بزرگوار عرفای توحیدی بزرگ می باشند و هر دو در فضای معارف شیعی رشد نموده اند علت این حرف چیست مگر چه چیزی در مثنویست که این دو بزرگوار اینطور می فرمایند؟باسمه تعالی؛ علیکم السلام: مثنوی یکپارچه حضور است در مقابل حقائق عالم وجود و اگر کسی درست در آن وارد شود او را میهمان حقایق میکند. موفق باشید
-
جایکاه مثنوی مولوی
با سلام خدمت استاد طاهرزاده
1-می خواستم بدانم که استفاده از اشعار عرفانی و معارف آن ها و انس گرفتن با آن در سلوک الی الله چه نقشی دارد؟ فضل و اضافی است و یا ضروری و یا برای مراحل بالاتر بدرد می خورد؟ یا مخصوص کسانی است که ذوق شعری دارند؟
2-با توجه به اینکه اشعار عرفان عرفائی چون حضرت امام (ره) و حافظ مشحون از تعابیر و اصطلاحات عرفانی است می خواستم ببینم آیا کتابی یا نوشته ای از خودتان یا دیگری وجود دارد که این اصطلاحات را به خوبی و به طور کامل شرح داده باشد ؟
3-ظاهرا جناب آقای میرباقری (حفظه الله)که در سال 88 در مدرسه فضیه در رابطه با مولوی صحبتی داشته بودند فرموده بودند که از عرفان مولوی مبارزه با کفار در نمی آید یا اینکه در اشعار او هم از حضرت امیر صلوات الله علیه و هم از ابن ملجم مدح شده. می خواستم نظر جناب عالی را در رابطه با مولوی و حافظ بدانم که آیا عرفانشان کاملا اهل بیتی است یا صوفی مسلکانه؟ و یا به عبارتی درصد خلوص عرفانشان چقدر است و چقدر می توان به آن ها اطمینان داشت؟ یا به عبارتی عرفان انقلابی یا عرفان حضرت امام(ره) یا عرفانی متناسب با انقلاب اسلامی در می آید؟ یا با انس با اشعار اینان دچار گوشه گیری نمی شویم؟باسمه تعالی؛ علیکم السلام: 1- اشعار عرفانی گزارش حال عارفان است که میتواند برای انسان راهگشا باشد 2- شرح سودی از حافظ و یا جمال آفتاب از آقای سعادتپرور خوب است. 3- مقام معظم رهبری«حفظهالله» در جمع شعرا در سال 1387 فرمودند: مثنوی همانطور که مولوی میگوید: «هُوَ اُصولُ اصولِ الدین» است و فرمودند: مرحوم مطهری هم با من همعقیده بود. آیت الله انصاری همدانی میفرمایند یک سالک عارف تا آخر عمر به مثنوی نیازمند است و هیچوقت از آن بینیاز نمیشود. موفق باشید