-
بدون عنوان
سلام: یکی از کاربران فایلهای تفسیر، نهج البلاغه و پرسش و پاسخهایتان به صورت آفلاین فرستاده بودند. اخیرا هرچه جستجو کردم گویا در بین سوالات نبود. اگر میسرست لینک آنها را بار دیگر در سایت قرار دهید.
باسمه تعالی: سلام علیکم: به پرسش وپاسخ 29673 مراجعه فرمایید موفق باشید
-
بدون عنوان
سلام علیکم خدمت استاد بسیار گرامی:
بنده یک خانوم خانه دار هستم و با تحصیلات دیپلم، بنا به دوره هایی که خداوند به رویم گشاده، سیره اهل بیت رو هم تا حدود زیادی بررسی کردیم، در اون دوره ها روشن شد که کتاب های قصه کودکان درباره انبیا و امامان دارای اشکالاتیست که هنوز بنده و خیلی از دوستان موفق به پیدا کردن کتاب های خوب برای کودکانمون نشدیم، اگر هم باشه خیلی کمه، استاد بنده پیشنهاد دادم برای ارائه طرح مون نوشتن کتاب قصه برای کودکان در این را زمینه شروع کنیم، بنده میخاستم شما راهنمایی بفرمایید به کجا رجوع کنم که راه رو اشتباه نرم، از کی مشاوره بگیرم؟
منبع داستان هام از کجا باشه؟ اجرکم عندا.باسمه تعالی: سلام علیکم: بنده در این مورد تخصص ندارم. مطلب را برای عزیزانی که در جریان این امور هستند میفرستم تا نظرشان را برایتان ارسال کنم. موفق باشید
-
بدون عنوان
سلام:
در پاسخ به سوال ۲۴۱۷۴ فرمودید هر روز ۲۱ عدد آیت الکرسی خوانده شود، فقط آیه اول تا و هو العلی العظیم را منظورتان است یا کل آیات؟باسمه تعالی: سلام علیکم: منظور همان آیهی اول است ولی آیت اللّه قاضی توصیه فرموده بودند هر سه آیه خوانده شود. موفق باشید
-
بدون عنوان
با عرض سلام و ادب:
اگر علم ناقص سبب غرور انسان می شود آیا این سخن معتبر است که توصیه شود انسانها یا در یک فن کامل متخصص و متبحر شوند یا اینکه در جهل و عدم اظهار مطلب باقی بمانند؟باسمه تعالی: سلام علیکم: آری! در بستر عقل دینی و قرآن، میتوان در یک رشته متخصص شد ولی نمیتوان شخصیت خود را به آن رشته محدود کرد. موفق باشید
-
ویروس کرونا و زمینگیریِ علوم جدید
بسم الله الرحمن الرحیم
«ان الله لا یستحی ان یضرب مثلا ما بعوضه فما فوقها»
«بی تردید خداوند از مثل زدن به پشه و حتی کوچکتر از آن شرم ندارد.»
نمرود ادعای خدایی نمود و خداوند کوچکترین جانداری که در آن زمان دانش آدمیان می شناخت (یعنی پشه) را مامور نمود تا این متکبر جبار را مثلی برای عالمیان نماید. اکنون تمدن غرب ادعای کبریایی می کند و خود را در قله قابل تصور تکامل؛ و پایان تاریخ، می داند و اینک خداوند ویروسی بسیار کوچکتر از پشه را مامور می سازد تا این متکبر جبار را نیز بر زمین زند چرا که دانش آدمیان کنونی؛ کوچکتر از ویروس را جاندار نمی شناسد. و چه زیبا پشه از راه بینی وارد سر نمرود گشت و اینک کرونا از راه بینی وارد می شود تا دماغ این متکبر آخر الزمان را به خاک بمالد. اگر خدا نمرود را با ویروس می کشت چون دانش انسانها آن موقع ویروس را نمی شناخت؛ آنگاه مردم می گفتند نمرود مریض شد و مرد. پس خداوند در آن موقع پشه را مامور این کار نمود زیرا دانش بشر آن زمان کوچکتر از پشه را نمی شناخت. خداوند فرعون؛ متکبر دیگر تاریخ؛ را نیز با شُل ترین شی، یعنی (آب) منکوب نمود. با این نگاه کرونا مصداق «فما فوقها» است. و شاید کرونا جند خدا است. «و ان جندنا لهم الغالبون»باسمه تعالی: سلام علیکم: بنده هم نیز یکی از وجوهِ حضور کرونا را در این تاریخ همین میدانم تا انسانها لااقل به راهِ دیگری فکر کنند و ببینند علوم جدید با آنهمه تفرعُن و ادعا، چگونه زمینگیر شده است. موفق باشید
-
مقاومت ما در مقابل حملهی بیولوژیکِ کرونا
با سلام خدمت استاد محترم: موضوعاتی که در رابطه با شهادت شهید سلیمانی پیش آمد را در تفسیر سوره نبا بیان نمودید. موضوعات کرونا را در چه سوره ای می توان یافت؟
باسمه تعالی: سلام علیکم: با توجه به صحبتهای اخیر حاج آقا طائب، که یک تهاجم بیولوژیک در میان است، باید به آیاتی نظر کرد که ما را متوجهی مقاومت در مقابل تهاجم دشمن میکند مثل آیهی ۱۷ سورهی لقمان که میفرماید: «يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَاصْبِرْ عَلَىٰ مَا أَصَابَكَ ۖ إِنَّ ذَٰلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ» فرزندم! نماز را به عنوان راهِ رجوع به حضرت ربّ العالمین در جامعهی خود به پای دار و به آنچه معروفِ روح بشر است توصیه کن و آنان را از کارهای غیر قابل قبول برای فطرت انسانی، نهی کن و حال در مقابل آنچه به جهت امر به معروف و نهی از منکر و پایداری در امور قدسی برایت پیش میآید؛ مقاومت پیشه نما که این، از تصمیمات اساسیِ یک زندگی است. آری! اگر مردم متوجه شوند در رابطه با ویروس کرونا نیز وارد جنگی تمام عیار شدهاند، سعی خواهند کرد مثل کاری که در دفاع مقدس انجام دادند، نهایت تلاش را از همهی جوانب برای عبور از این خطر بنمایند. موفق باشید
-
ساحتِ دین وسیعتر از آن است که در محدودههای علمِ تجربی بخواهیم هویت آن را دنبال کنیم.
با سلام: آیا قوانین مقبول علم امروز با آنچه در دین مطرح است کاملا منطبق است؟ آیا می توان به بهانه تطبیق میان علم و دین هر آنچه درباره مسایل علمی از ظواهر کتاب و سنت قابل استنباط است را به رهیافتهای علمی و مقبول دانشمندان تطبیق نمود؟
باسمه تعالی: سلام علیکم: فکر نمیکنم بتوان اینطور نتیجهگیری کرد. زیرا ساحتِ دین وسیعتر از آن است که در محدودههای علمِ تجربی بخواهیم هویت آن را دنبال کنیم. این، نوعی اصالتدادن به نگاه تجربی است که در ذات خود از بسیاری از واقعیات غافل است. موفق باشید
-
بدون عنوان
سلام استاد عزیز: وقتتون بخیر. اگر بتونیم صوت جلسات تفاسیر شما رو پیاده کنیم امکان این وجود داره که اصلاح و چاپ بشه؟
باسمه تعالی: سلام علیکم: کارهای زیادی مانده است؛ فکر نمیکنم بتوانیم به این مهم بپردازیم. موفق باشید
-
بدون عنوان
سلام خدمت استاد بزرگوار:
آیت الکرسی را دقیقاً تا کجا باید بخوانیم تا هوالعلی العظیم یا هم فیها خالدون؟ در نمازهایی مثل نماز لیلة الدفن و یا نمازهای مستحبی دیگر که در آن تلاوت آیت الکرسی هست تا کجا خوانده شود؟باسمه تعالی: سلام علیکم: اگر نفرموده باشند تا «هم فیها خالدون» بخوانید؛ تنها باید به همان آیهی اول بسنده نمایید. موفق باشید
-
فرهنگ ما اُنس با قرآن و روایت است که میتواند زندگی ما را معنا ببخشد
استاد عزیز سلام علیکم: می خواستم نظرتان را در مورد کلاس های موفقیت غربی بدانم که از احادیث و آیات ما برای تطبیق بر مطالبشان استفاده می کنند؟ آیا تفسیر به رای نیست؟ مثلا یکی از آن ها آیه «لیس للانسان الا ما سعی» را به تلاش ذهنی تفسیر می کرد و می گفت ۹۹ درصد باید تلاش ما ذهنی باشد آن ۱ درصد جسمی. ممنونم
باسمه تعالی: سلام علیکم: همچنانکه قبلاً در این موارد عرض شده، آن دستگاهها مربوط به ما و فرهنگ و دیانت ما نیست، هرچند در بعضی موارد حرفهای درستی دارند ولی فرهنگ ما اُنس با قرآن و روایت است که میتواند زندگی ما را معنا ببخشد. هنر ما باید در تدبّر در آیات و روایات به ظهور آید. موفق باشید
-
بدون عنوان
سلام علیکم:
در چه مواردی، مخالفت باطن با ظاهر نه تنها اشکالی ندارد، بلکه امری ممدوح است؟باسمه تعالی: سلام علیکم: نمیدانم. فکر نکردهام. شاید منظور، تقیه باشد. موفق باشید
-
بدون عنوان
سلام:
می شود هر روز که زیارت جامعه کبیره رو برای یک امام می خوانیم قبلش یه غسل به نیت غسل زیارت هم بکنیم؟ یا غسل زیارت رو فقط باید وقتی حضوری میریم حرم مطهر امامان، باید انجام داد؟باسمه تعالی: سلام علیکم: فکر میکنم کار خوبی است ولی اصراری بر آن نباشد. موفق باشید
-
بدون عنوان
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد و تمامی دست اندرکاران گروه فرهنگی المیزان.
عرض معذرت به جهت مزاحمتم. استاد چون جستجو کردم و نیافتم در بخش سوالات می پرسم.
استاد به شخصی توصیه فرمودید که دستگاه فکریش رو بر اساس آرا و اندیشه های امام خمینی (ره) و علامه طیاطبایی (ره) بنا کند. دو بزرگواری که فرمودید هر دو ایشان از علمای عالم دار هستند. استاد من اهل شوشتر هستم و آثار علامه محقق و صاحب قاموس الرجال شیخ محمد تقی شیخ شوشتری (ره) (که متاسفانه بسیار در حق ایشان و شناختن ایشان و وسعت علمی پهناور ایشان به جامعه تشیع و بخصوص نسل جوان کوتاهی شده است) دسترسی دارم. کتب ایشان به غیر از علم رجال دو جلد در تفسیر قرآن (باعنوان حواشی مصحف) مواعظ (۴ جلد) در اخلاق، قضاوتهای امیرالمومنین (ع) و کتب دیگر ایشان از ارزش بالایی برخوردارند و آیت الله شبیری زنجانی ایشان را با عنوان حسنات دهر خطاب می کنند و مرحوم شریعتی ایشان را کوهی از علم می دانند. و کاری که متاسفانه موفق به انجامش نشدند، تهیه یک دور تفسیر در قرآن بود. استاد عرض بنده طولانی شد. حال پرسش بنده این هست که مطالعه آثار ایشون می تواند یک خط فکری برای بنده ایجاد کند و امثال بنده را از ظلمات جهل به روشنایی علم برساند یا خیر؟ استاد بنده قصد ارسال یک نسخه از کتاب جلوه فضل و فضیلت نوشته ابوالقاسم اعتبار از نزدیکان مرحوم علامه شیخ که شرح احوالات آن بزرگوار هست رو خدمتتان ارسال کنم، ولی نمی دانم می شود یا خیر. ۲. استاد کتب مرحوم آقا مجتبی تهرانی (ره) برای پیدا کردن خط فکری مذکور چگونه است؟ شرمنده به جهت طولانی شدن عرایضم.باسمه تعالی: سلام علیکم: ۱. همانطور که متوجهاید حقیقتاً در فرهنگ تشیع اقیانوسهایی از علم و معرفت هست که بسیاری از آنها گمناماند و متأسفانه دسترسی به آنها مشکل میباشد. اگر بدانم چگونه میتوان به تفسیر آن استاد عزیز دست پیدا کرد، خودم اقدام میکنم. ۲. نوشتهها و سخنان مرحوم آقامجتبی تهرانی در امر اخلاق، بسیار کارساز است. موفق باشید
-
استخاره؛ مشورت با خدا نیست
با سلام خدمت استاد محترم:
بنده سال هاست که در مسائل مختلف و موقعیت های مختلف از قرآن مشورت می گیریم. از قرآنی که همراه با تفسیر ها و توضیح هاست. همیشه خیلی خوب هدایت می گیرم و حتی در انتخاب هایم، در کارهایم نیز از قرآن کمک می گیرم، ولی وقتی دیگران می پرسند چرا آن کار را کردی یا آن تصمیم را گرفتی، می گویم با قرآن مشورت کردم می گویند نه این کار درستی نیست چون ممکن است درست برداشت نکنی. ولی وقتی با اساتید شهرمان هم مشورت می کنم به نظرم پاسخ مورد نظرم را نمی گیریم و به همین دلیل باز هم از قرآن مشورت می گیرم و پاسخ عالی می گیرم، به نظر شما مسیر درستی است؟باسمه تعالی: سلام علیکم: در هر حال نباید از این طریق زندگی را شکل داد. اساساً استخاره، مشورت با خدا و قرآن محسوب نمیشود باید با عقل و تدبّر در قرآن و مشورت با انسانهای حکیم، زندگی را شکل داد. آری! بنده هم از استخاره بهره میبرم ولی بر سر دو راهیهایی که بنا بر رجحان یک طرف است که برایم معلوم نیست. موفق باشید
-
بدون عنوان
سلام استاد گرامی:
آیا سوره ها و آیاتی در قرآن هست که برای کسانی که مثلا طبع و مزاج خاصی دارند مناسب تر باشد؟ مثلا کسی که مزاجش سودا و بلغم است و مشکلاتی از قبیل فکر و خیال بی خودی و بی جا دارد و همین مزاج باعث گناهانی از سوی شخص می شود، یا برعکس حالش و رفتارش بدتر شود؟ ممنون می شوم راهنمایی بفرمایید.
باسمه تعالی: سلام علیکم: خیر. فکر نمیکنم بتوان این موارد را با هم تطبیق داد زیرا آیات و روایات، خقایق تکوینی عالماند و مزاجها امری است اعتباری. موفق باشید
-
حقیقت سخن تنها در قرآن است و تصوری بالاتر از آن امکان ندارد
سلام استاد: نظرتان درباره ی کتاب الفرقان الحق که برای تحدی با قرآن نوشته اند چیست؟ این کتاب شباهت ظاهری با قرآن دارد.
باسمه تعالی: سلام علیکم: کتاب مذکور را ندیدهام ولی نظر بنده معلوم است که حقیقت سخن تنها در قرآن است و تصوری بالاتر از آن امکان ندارد همانطور که برای آب نمیتوان رقیبی نسبت به رطوبت آن پیدا کرد. در این مورد عرایضی در سلسله مباحث «گوشسپردن به ندای بیصدای انقلاب اسلامی» شده است. موفق باشید
-
بدون عنوان
سلام علیکم استاد عزیزم:
استاد جان ببخشید دوباره مزاحم شدم. پاسخ سوال ۲۳۶۳۹ را در سایت پیدا نکردم.
ممنون می شوم راهنمایی بفرمایید.باسمه تعالی: سلام علیکم: اینطور جواب داده شد:
۲۳۶۳۹. باسمه تعالی: سلام علیکم: چیزی به طور خاص به نظرم نمیرسد. موفق باشید
-
بدون عنوان
استاد گرامی
با سلام و احترام:
اینجانب عضو هیات علمی دانشگاه هستم. قبلا هم چند بار از حضور شما سوالهایی را پاسخ گرفته ام. در یکی از آنها سوال کردم چند تا از همکارها اصرار دارن مدیریت گروه را که دوره آن دو سال است بعهده بگیرم. فرمودید اکر اینکار با نیت کمک به نظام اسلامی انجام شود تجربه نشان دهده که خداوند متعال برکت هایی را در زندگی وارد می کند. یکبار هم سوال کردم که نظر شما در خصوص انجام تحقیق در قرآن کریم در خصوص موضوع تخصصی رشته خودم چیست؟ استقبال کردین و فرمودین از تفسیر المیزان مطالب مربوط به موضوع را جداگانه یادداشت کنم.
من فکر می کنم بعهده گرفتن هر دو کار (مدیریت گروه و انجام تحقیق در قرآن کریم) شاید بصلاح نباشد و باعث شود در هر دو ضعیف عمل کنم. و فکر می کنم اولویت با انجام تحقیق در قرآن کریم باشد و به هیچ وجه زیر بار مدیریت گروه نروم. ممنون میشم نظر خود را بفرمایید که آیا نظر من منطقی است یا هر دو کار را دنبال کنم؟باسمه تعالی: سلام علیکم: اگر کار مدیریت نخوابد و کسی باشد که بتواند آن کار را به عهده بگیرد، همانطور که خودتان متوجه هستید خوب است به تحقیق در قرآن کریم بپردازید. موفق باشید
-
بدون عنوان
سلام استاد:
آیا درخواست راهنمایی و کمک از قرآن برای اینکه خدا ما رو در مشکلی راهنمایی کنه درست است؟ مثلا مشکلی داریم و با توجه به آیات قرآن که میگه برخی بلاها برای خالص کردن شماست و همچنین با ملاحظه همه راه حل ها و پاسخ نگرفتن از اونها؛ میمونیم که این مشکل مال این صفت و گناهه یا نه و یا مال چیز دیگه ای هست؟ آیا رجوع به قرآن و درخواست کمک از خدا از طریق قرآن به صورت تایید و یا نفی کار غلطی است؟ ممنونمباسمه تعالی: سلام علیکم: فکر نمیکنم کار غلطی باشد. به قرآن رجوع میکنیم به امید اینکه آیات با ما سخن بگویند. موفق باشید
-
بدون عنوان
جناب استاد با عرض سلام و ادب: اینکه گاهی که دلمان می خواهد سخن پروردگار خطاب به خود را بشنویم و با این نیت قرآن را باز کنیم و بخوانیم کار درستی است؟ و اگر هست اولین آیه ملاک باید باشد یا کل صفحه؟ و در مورد معنا آنچه از ترجمه بسته به شرایط خودمان دریافت می کنیم کافی است یا باید به تفسیر آیات مراجعه کرد؟ (مثلا در یک حالت پریشانی از خدا بخواهیم به ما آرامش بدهد و قرآن را باز کنیم)
باسمه تعالی: سلام علیکم: این احتمال را بدهید که هم آیهی اول و هم آن صفحهی قرآن پیام خدا را به شما إلقاء کند. إنشاءاللّه میتوانید با نظر به همان ترجمهها آن پیام را بگیرید. موفق باشید
-
بدون عنوان
با سلام خدمت استاد گرامی:
سوالی در خصوص عمل تطهیر ید علامه حسن زاده دارم و آن این است که ایشان در خصوص مس تمام خطوط قرآن فرمودهاند که اگر مدت زمان این کار از بین الطلوعین بیشتر شود و آفتاب مقدار کمی برآید مشکلی ندارد با محاسبه زمان لمس جزء آخر که تقریبا 1 ساعت می شود مس کل قرآن چند ساعتی طول می کشد و این با ظاهر دستورالعمل منافات دارد. خواهشمندم راهنمایی بفرمایید.باسمه تعالی: سلام علیکم: در این مورد تجربهای ندارم که بخواهم نظر دهم. موفق باشید
-
بدون عنوان
باسمه تعالی: سلام علیکم: 1. چرا اسم حضرت لوط (ع) با فعل نامشروع قوم لعنت شده اش شباهت دارد؟ 2. و آیا نام مبارکشان معنی خاصی دارد؟
باسمه تعالی: سلام علیکم: لوط اسم مبارک آن حضرت بوده. مثل آنکه میگوییم قوم حضرت نوح یا قوم حضرت موسی، گفته میشود قوم حضرت لوط 2- معنای واژهی لوط را نمیدانم. موفق باشید
-
بدون عنوان
با سلام خدمت استاد:
آیا می توانیم جهت استخاره با قرآن خودمان مستقیما قرآن را بگشاییم و به استناد سطح و فهم خود از معنای آیه نسبت به خوب و بد بودن استخاره استناد کنیم بدونه آنکه عربی بدانیم و تفسیر قرآن بلد باشیم یا اینکه حتما باید به یک متخصص قرآنی رجوع کرد؟
و سوال دوم اینکه میزان تخصص و دانایی یک متخصص قرآنی در دقت نتیجه ایی که برای ما اعلام می کند چه مقدار می تواند اثر داشته باشد؟ مثلا استخاره ایی که ما از یک طلبه می خواهیم با استخاره ایی که یکی از بزرگان معارف دینی چه مقدار از لحاظ دقت متفاوت خواهد بود؟باسمه تعالی: سلام علیکم: 1- باید جایگاه آیهی مربوطه در کلّ سوره برای طرفی که میخواهد استخاره کند روشن باشد. 2- هر اندازه شخص استخاره کننده متوجه روح کلی قرآن باشد بهتر است. موفق باشید
-
بدون عنوان
بسمه تعالی. با سلام: لطفا نقش و معنا و جایگاه روزهای هفته که به نام اهل بیت (ع) نام گذاری شده است را تبیین بفرمایید. به عبارت دیگر اینکه فلسفه نام گذاری ایام هفته به نام مقدس اهل بیت (ع) چیست؟
باسمه تعالی: سلام علیکم: این مربوط به روایاتی است که به ما رسیده، و کار زیبایی است که هفته را با سلام بر پیامبر«صلواتاللّهعلیهوآله» شروع کنیم و با سلام بر مولایمان مهدی«عجلاللّهتعالیفرجه» به اتمام برسانیم. اصل بحث را میتوانید در کتاب «جمال الاسبوع» از جناب سیدبن طاووس دنبال کنید. موفق باشید
-
بدون عنوان
بسم الله الرحمن الرحيم
با سلام خدمت استاد عزيز و آرزوى قبولى طاعات و عبادات:
جناب استاد از يک طرف درباره قرآن فرموده اند قرآن را کمى بلند و با صداى محزون بخوانيد که بيشتر بر روى قلب اثر مى گذارد و انگار درباره دعا هم آدم همين حس را دارد ولى خداوند در قرآن مى فرمايد «واذکر ربک فى نفسک تضرعا و خيفه و دون الجهر من القول» حال مى خواستم بدانم طبق اين آيه دعا را بايد مثل نماز ظهر توى دل خواند يا مى شود با صداى اندکى جوهر دار و محزون مثل قران خواند؟ با تشکر فراوان و التماس دعاباسمه تعالی: سلام علیکم: بستگی به موقعیت روحی خودمان و اطرافمان دارد، اگر مزاحم اطرافیان نباشید با صدای محزون و جوهردار بهتر است. موفق باشید