بسط وجود انسان در سایۀ بلا و ابتلا
بسمه تعالی
«وَ أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَإِنَّما عَلى رَسُولِنَا الْبَلاغُ الْمُبينُ»(12)
آری! میتوان طوری با قرآن مواجه شد که در دل آن مواجهه متوجه معجزه بودن آن و اشارات متعالی آن گردید.
در دل اطاعت از خداوند و پیامبر خدا متوجه عظمت راهی میشویم که در ادامه آن ایمانمان، بر ایمانمان افزوده میشود. تا آنجایی که انسان خودش احساس میکند که این سخنان راه زندگی اصیلی میباشد که هر انسان متفکری به دنبال آن است. و رهبر معظم انقلاب در سخنان اخیرشان با اعضای مجلس خبرگان در تذکر به جایگاه رهبری، به حفظ جهتگیری توحیدی انقلاب توجه دادند و متذکر خطر عقبگردِ آن انقلاب شدند.
«اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ»(تغابن/13) توحید و اقدام.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ وَأَوْلَادِكُمْ عَدُوًّا لَكُمْ فَاحْذَرُوهُمْ وَإِنْ تَعْفُوا وَتَصْفَحُوا وَتَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ(14) تذکر به خطرات در راهی که آغاز شده.
«إِنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ وَ اللَّهُ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظيمٌ» (15)
بحث در امتحان حساس و دقیقی است که انسانها در مسیردینداری با اموال و فرزندانشان امتحان میشوند و در این مسیر است که میتوانند به اجر عظیمی نایل شوند که در نزد خداوند است . و در این رابطه در سوره منافقون نیز به ما تذکر میدهد.
«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تُلْهِكُمْ أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ»(منافقون/9) آری!
امتحان در امتحان است ای پسر .... هین به کمتر امتحان خود را مخر
بهر آنست این ریاضت وین جفا .... تا برآرد کوره از نقره جفا
بهر آنست امتحان نیک و بد .... تا بجوشد، بر سر آرد زر، زَبَد
رحمتی دان امتحان تلخ را .... نقمتی دان ملک مرو و بلخ را
پس به هر دوری ولیی قائم است .... تا قیامت آزمایش، دائم است
در رابطه با نقش بلا و ابتلاء در بسط وجود انسان میفرماید:
مرتو را هر زخم کآید زآسمان .... منتظر میباش خلعت بعد از آن
نیم جان بستاند و صد جان میدهد .... آنچه در وَهمت نیاید آن دهد
تا آنجایی که انسان در نسبت با بلاها به بصیرتی میرسد که خواهد گفت:
در بلا هم میچشم لذات(الطاف) او .... مات اویم مات اویم مات او
«فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَ اسْمَعُوا وَ أَطيعُوا وَ أَنْفِقُوا خَيْراً لِأَنْفُسِكُمْ وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» (16)
کشفِ این نه از عقلِ کارافزا شود .... بندگی کن تا تو را پیدا شود
گوش دل را یک دمی با من بیار .... تا بگویم با تو از اسرار یار
آیا راز شنیدنها و نشنیدنهای سخن انبیا به جهت حضور و یا عدم حضور در تاریخی نیست که با انبیا آغاز شده است؟ آیا هم اکنون نیز کسانی از به ظاهر دینداران نیستند که بیرون از تاریخی هستند که با حضرت امام خمینی«رضواناللهتعالیعلیه» آغاز شده و در محدوده عبادات فردیِ خود، روزگار میگذرانند؟ آیا این افراد از شور زندگی، آری! از شور زندگی محروم نمیباشند؟
مگر جز این است که امروز نیز تنها آنهایی تا آخر در میدان مقابله با کفر و استکبار ایستادهاند که دغدغههایی انسانی دارند؟ چه کسانی در اکنون تاریخی ما تذکرات رهبر معظم انقلاب را میتوانند بشنوند؟ آیا جز آنهایی که خود را در تاریخی احساس میکنند که با حضرت امام و با انقلاب اسلامی آغاز شده و به زندگی با نگاه معنوی مینگرند؟ به همان معنایی که حضرت امام فرمودند: این قرن، قرنِ نابودی ابرقدرت هاست. و در ملاقاتی که شهید سید عباس موسوی بنیانگذار حزبالله با حضرت امام داشتند؛ ایشان به جهت ظرفیتی که در تاریخ برای عبور از جبهه استکبار پیش آمده بود، تشکیل حزب الله و جبهه مقاومت را پیشنهاد کردند.
اگر رهبر معظم انقلاب زبان رازهای این تاریخ است آیا ما را با درک حضور تاریخی خود گوشی برای شنیدن آن سخنان هست؟ سخنانی که متذکر پیروزی جبهه مقاومت در لبنان و غزه میباشد و ما باید با جان خود شنوای این سخنان باشیم وگرنه در این تاریخ حاضر نیستیم و معنای شکست و پیروزیِ حقیقی را گم میکنیم، زیرا به وعده الهی گوش نسپردهایم. باید دقت کرد که رهبر معظم انقلاب در کجای تاریخ ایستادهاند و با ما از فرهنگ مقاومت سخن میگویند و از هزینههای شهادت سید مقاومت که برای جیهه استکبار چندان آسان نبود، سخنها با ما در میان میگذارند.
از حضرت صادق«علیهالسلام» داریم که از اول شب تا صبح طواف میکردند و عرضه میداشتند: خداوندا! مرا از شرّ بخل نفسم آزاد بگردان.
«إِنْ تُقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً يُضاعِفْهُ لَكُمْ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللَّهُ شَكُورٌ حَليمٌ» (17)
هان! ای مؤمنان! متوجه باشید اگر با انفاقهای خود با خداوند معاملهای نیکو انجام دهید، علاوه بر آنکه از نظر مالی ضرر نکردهاید بلکه بر اموالتان افزوده خواهد شد، از عیوب و نقصهایی که مانع سیر شما به سوی خداوند میشود مبرا میگردید. «وَ اللَّهُ شَكُورٌ حَليمٌ» و خداوند شکور و حلیم هیچ عملی را بیپاداش نمیگذارد و با علم خود در موقع مناسب پاداش و جزایتان را خواهد داد.
«عالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ الْعَزيزُ الْحَكيمُ» (18)
او به هر آنچه پنهان و آشکار است، آگاه بوده و عزیز و حکیم است. پس هیچ چیزی از اعمال خیر شما از خداوند پنهان نیست چون خداوند دارای حضورِ مطلق در همه هستی میباشد و عزیز و حکیم است تا نه مانعی در مقابل او گمان و تصور شود «به اعتبار عزیزبودنش»، و نه از مصلحت بندگان غفلت دارد «به اعتبار حکیمبودنش».
در آخر، جمعبندی سوره و نظر به تکتکِ آیات در افقِ کلّ سوره و نظر به کلّ سوره در افق تکتکِ آیات، امری است که ما را متوجه عظمت و انسجام سوره مینماید.
والسلام