متن پرسش
بسمه تعالی
با عرض سلام و ادب خدمت استاد گرامی آقای طاهرزاده
سؤالی داشتم از محضر جنابعالی در خصوص حدوث و قدم عالم . طرفداران قدم عالم علت اصلی آنرا دائم الفیض بودن خداوند متعال دانسته و با عنایت به اینکه برای تحقق عالم مجردات صرف علت فاعلی باعث ایجاد است قدم عالم مجردات واضح می باشد ولی آیا عالم ماده هم قدیم است با عنایت به اینکه پیدایش عالم ماده تدریجی است مثلا وقتی شخصی با علم غیب ارتباط پیدا می کند ممکن است واقعه ای را بیابد که صد سال دیگر در عالم ماده اتفاق می افتد این می تواند برای کل عالم ماده صادق باشد یعنی هرچند صورت غیبی عالم ماده قدیم است ولی تحقق آن به صورت عالم ماده دارای آغاز است و روزی هم سفره آن برچیده می شود و عالم ماده برخلاف عالم مجردات دارای حدوث زمانی است با تشکر از جنابعالی
متن پاسخ
- جواب:
باسمه تعالی؛ علیکم السلام
همچنان که مستحضرید حضرت ربالعالمین دائمالفیض است، از طرفی عین وجود است، پس همواره جلواتی از وجود از طرف وجود مطلق افاضه میشود ،که البته هر وجودی در هر مرتبهای خاصیت خود را دارد، از جمله این وجودات پایینترین مرتبهی وجود است که از نظر نزدیکبودن به عدم، چیزی جز عین حرکت نمیتواند باشد که ما در منظر ماهیتنگری، به آن عالم ماده میگوییم. عالم ماده از جهت انتسابش به خداوند، یکمرتبه از وجود است که از وجود مطلق نشأت گرفته، و از جهت خاصیتش عین حرکت است و همواره نو میشود و لذا همواره ظهوری دارد که فانی میشود و ظهور دیگری به صحنه میآید و این تقدم و تأخر ذاتی را ذهن بر اساس انتزاعی که انجام میدهد «زمان» میفهمد. هرچند آنچه در خارج ذهن هست وجودی است که در ذات خود عین حرکت است و دهن از عین حرکت، زمان را انتزاع میکند و همواره با زمانی روبهروست، تا در انتها قوههای عالم ماده به فعلیت در آید و به مرتبهی بالاتری صعود کند و باز جای آن را پایینترین مرتبهی وجود- عالم ماده - بگیرد و شرایط تبدیل قوه به فعل شروع شود.
پس از یک جهت عالم ماده به عنوان مرتبهای از وجود، قدیم زمانی است، ولی از جهت ذاتی دارای تقدم و تأخر است، همواره ظهوری دارد که در مرحلهی قبل ،آن ظهور واقع نشده بود. شاید واژههای حکمت مشائی در اینجا جوابگو نباشد که بخواهیم بگوییم بالاخره عالم ماده حادث زمانی است یا قدیم زمانی. در صفحهی 99 کتاب «از برهان تا عرفان» به بحث حدوث و قدم پرداخته شده است.
موفق باشید