متن پرسش
استاد سلام
جملهی معروف معرفت النفسی:
«نفس وقتی کامل شود بدن را رها میکند حالا چه در حیوانیت و یا چه در انسانیت»
استاد آیا لازمهی این سخن این نیست که برای انسان شقی بالقوههای انسانی دیگر معنا ندارد (چون اگر چیزی هنوز بالقوهای داشته باشد دیگر به آن کامل نمیگویند) و از طرف دیگر آیا بالقوههای حیوانی برای انسان سعید نباید رشد یابند؟ آیا ملاک بالقوه بودن برای نفس مسیری است که برمیگزیند؟ و اگر این گونه است این مسئله چهطور معنا مییابد یعنی چهطور بالقوهها با افقی که انسان برای خود ترسیم میکند میتواند متفاوت شود؟
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: در هرحال انسان دارای دو بُعد فجور و تقوا است و نفس در هرکدام کامل شود در تکوین خود به فعلیت رسیده و دیگر نیاز به بدن ندارد هرچند اگر در بُعد فجور کامل شده باشد از نظر فطرت انسانی مشکل او حلّ نشده است. موفق باشید