متن پرسش
سلام
لطفا مشکل بنده را با استاد در میان بگذارید.
من شروع کردم به مطالعه کتاب «مقام لیله القدری حضرت فاطمه». اما مواجه شدم با انبوهی از گزاره های اثبات نشده که نویسنده صحت آنها را به صورت پیش فرض پذیرفته بود. لذا مطالب کتاب برایم یقین آور نیست و همواره نسبت به برداشت ها و نتیجه گیریهای استاد مشکوک هستم.
مثلا:
تقدم وجودی هر مخلوقی در خلقت نشانه شدت وجودی آن مخلوق است.
یا: قبلیت در عالم غیب، زمانی نیست. بالشرف است.
یا: آسمانها یعنی مقام ملائکه.
یا: مقام عرش، مقام تجلی اسماء اعظم است.
یا: بهشت دارای شجره ممنوعه، بهشت برزخی نزولی است.
و...
در بسیاری از موارد اصلا نمی فهمم معنی جمله چیست. چه برسد به اینکه بخواهم صحت آن را برای خودم اثبات کنم!
در کتاب «مبانی معرفتی مهدویت» هم این مشکل در اندازه کمتری وجود داشت. در آنجا هم معارف معنوی و سطح بالا به وسیله تمثیل تبیین شده بود نه قیاس منطقی. مثلا "احاطه موجود با تجرد بیشتر بر موجود با تجرد کمتر" به وسیله تشبیه با "احاطه نفس بر بدن" تبیین شده بود. در حالیکه این صرفا یک تمثیل است و یقین آور نیست.
به نظر میرسد که اگر مقدمات معارف این کتب به صورت استدلالی تبیین نشود، خوانندگان همیشه در هاله ای از شک و ابهام قرار میگیرند و این مطالب را برای خود و دیگران نمی توانند اثبات کنند.
با تشکر
متن پاسخ
باسمه تعالی؛ علیک السلام
مطالعهی کتاب «مقام لیلةالقدری حضرت فاطمه«سلاماللهعلیها» نیاز به مقدماتی دارد که از جمله مطالعهی مباحث «ده نکته در معرفت نفس» و «برهان صدیقین»است وگرنه همینطور که میفرمایید به مشکل برمیخورید. موفق باشید