متن پرسش
با سلام:
اگر بپذیریم که معلولیت کودک یا تولد به صورت زنا انتخاب عین ثابت فرد باشد حال سوال پیش می آید که چرا چنین انتخاب بدی داشته؟ و ثانیا آیا این انتخاب را با علم به جوانب آن انجام داده؟ و همچنین بر طبق «کل یعمل علی شاکلته» در دنیا اعمالمان باعث انتخاب هایمان می شوند. مثلا اگر گناه کنیم سنخیت وجودیمان به شر متمایل شده و انتخاب های بد می کنیم. حال سوال این است که انتخاب عین ثابت با چه عقبه ای از شخصیت صورت گرفته؟ اگر عقبه ی شخصیت همه را یکسان و بدون عمل خیر یا شر در نظر بگیریم باید همه انتخاب های عین ثابته ی خوب ولو متفاوتی داشته باشند اما چرا شاهد چنین انتخاب هایی نظیر زنا زادگی ... غیره هستیم؟
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: فرض آخری که میفرمایید نمیتواند درست باشد. زیرا آن اولین انتخاب بد را به کجا نسبت دهیم؟ میماند که به هرحال متوجه باشیم انسان در ذات خود انتخابگر است و ریشهی انتخاب او در تعریفی است که از خود کرده است. آن معلول هم به هرحال بین خلقنشدن و آنگونه خلقشدن چنین انتخابی را داشته است. سری هم به جواب سؤال شمارهی 19997 بزنید. موفق باشید