متن پرسش
بسمه تعالی
سلام استاد: نمی دانم چرا متن کپی شده ارسال نمی شود برایتان
در سوال قبل متن را فرستادم اما برایتان این قسمت کپی شده از کتاب مرحوم صفایی نیامد
لطف کنید این متن را تشریح کنید و آیا این نگاه با دستور سلوکی آیت الله بهجت رضوان الله علیه (انجام واجب، ترک محرم) تفاوت دارد یا در یک راستا است و منظور از اخبات چیست!؟
متشکرم از پاسختان و شرمنده بابت سوال قبل که متن نیامد و البته نمی دانم این دفعه میاید یا نه! التماس دعا
اخبات و راه وصول
براى وصول به اخبات راه هاى مختلفى گفته شده است:
يكى مى گويد بايد اطعام كرد. يكى مى گويد بايد محبت كرد. يكى مى گويد نماز شب بخوان و يكى هم مى گويد همه عبادت ها را انجام بده و همه معصيت ها را رها كن، در حالى كه انسان اگر همه عبادتها را انجام دهد و همه معصيت ها را هم ترك كند، تازه مى شود متقى. و اگر آنها را خوب هم انجام دهد و كم نگذارد، تازه مى شود محسن. اخبات، گامى است جز اين چيزهايى كه تاكنون شنيده ايد.
پس براى سلوك چه كنم؟ واجبات را بياورم؟ محرمات را ترك كنم؟ با اين نوع سلوك، در انسان غرور ايجاد مى شود؛ همان غرورى كه شيطان را با شش هزار سال عبادت رجيم كرد؛ چرا كه يك كبر داشت. گاهى به ما غرورى دست مى دهد و مى گوييم: اگر محبت و ولايت اهل بيت (ع) را داشته باشيم، كار تمام است. اين چه اغترارى است؟! به چه استنادى راهى را كه رسول (ص) و على (ع) با سر رفتند، ما مى خواهيم خزيده خزيده حركت كنيم و برسيم؟! اگر اين طور باشد، كه بايد تمام دين تعطيل شود! بعضى ها مى گويند: عبادت به جز خدمت خلق نيست، پس اديسون هم خدمت كرده است. خدمت يعنى چه؟ وقتى آدميت آدمى را مسدود كردند، وقتى چشم او را كور كردند، اگر نور افكن هم برايش درست كرده باشند، آيا به او خدمت كرده اند؟! وقتى دلش را كور كردند، اگر برايش چراغ آماده كنند، خدمت است؟!
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: عمده نحوهی رجوع به حق است، مخبتین با رویکردِ شیفتگی به حضرت حق اعمالشان را انجام میدهند و در این راستا، تنها به عبودیت نظر دارند و ذُلّ عبودی در میان است و نه نظر به اعمال و عبادات. موفق باشید