متن پرسش
با سلام و عرض ادب
اما بعد
بنده سوالات بسیاری در حوزه دین مذهب و تاریخ اسلام دارم و متاسفانه تاکنون برای هیچیک پاسخی قانع کننده نیافته ام. فقط توضیح بدهم سوالات من عمدتا از جنس 114 سوالی که در این 4 صفحه مطرح شده نیست.
اما درد دین اجازه نمی دهد که دست از طلب بدارم. اگر جسارت نباشد میخواستم دو سوال را برای شروع از حضرتعالی بپرسم و امیدوار باشم این رابطه استاد و شاگردی برقرار بماند.
سوال اول این است که چرا نام حضرت علی در قران نیامده است. برای اینکه زودتر به پاسخ برسم باید عرض کنم بنده اختلافات شیعه و سنی را بیهوده می دانم و هم به شیعه و هم به تسنن انتقاد دارم و معتقدم که این اختلافات حکایت اختلاف انگوری است و من در وی و او فتاده در من قومی پی ما دوان و خندان
نفرمایید نیامدن نام حضرت در قران جهت جلوگیری از تحریف قران است که وقتی از تلویزون سلام این را شنیدم احساس کردم سوزاندن قران اولی است بر چنین هتاکی. که خداوند را بیم آن است!!! که مردم قران را تحریف کنند و لذا دچار خودسانسوری شد. پس بقیه قران هم لابد....
فکر می کنم فعلا نیازی به سوال دوم نیست
تابعد
متن پاسخ
باسمه تعالی
علیک السلام:
برای پاسخگویی به این مسئله؛ مواردی باید روشن شود:
1- در شرایط تاریخی ، اجتماعیِ زمان نزول قرآن ، اختلاف قومی و قبیلگی به قدری قوی است که همه چیز حتی دین را تحتالشعاع قرار داده است .
2- اکثریت مردم هنوز ایمانی در خور تسلیم در برابر توحید را به دست نیاوردهاند و با کوچکترین تحریک قومی تغییر جهت میدهند 3- حضرت علی با اکثر تازه مسلمانان آن روز ، یعنی سرکردههای شرک دیروز جنگیدهاست و چندین و چند از پدران و برادران آنها را کشتهاست و ایمان این مسلمانان تازه آنچنان قوی نشده که از شرک پدرانشان متنفر باشند ، بلکه از علی(علیهالسلام) ناراحتاند و عظمت علی(علیهالسلام) هم به همین رعایت نکردن میل و رضای سران شرک بوده و هست. به طوری که طبق اسناد تاریخی نصف کشتههای بدر به دست علی(علیهالسلام) بوده است.
4- روش سخنگفتن قرآن و هر مکتب تربیتی که بخواهد در طول تاریخ، بشر را هدایت کند آن است که اصول کلی را مطرح کند تا بشریت براساس شرایط تاریخی خود ازآن اصول و قواعد کلی استفاده کند و با تفکر خود، تکلیف مخصوص به زمان خود را بیابد تا تفکر در دین تعطیل نشود و تحجر جای آن را نگیرد.
در نتیجه: اگر نام علی(علیهالسلام) در قرآن برده شده بود، با توجه به آن همه تعصب، دیگر دو دسته مسلمان نداشتیم به نام شیعه و سنی، بلکه یک گروه کثیری از تازه مسلمانان مقابل اصل دین میایستادند و در چنان شرایطی ادامة اصل اسلام به خطر میافتاد و لذا نباید کاری میشد که لجاجت و استکبار آنها برانگیخته میگردید.
امام صادق(علیهالسلام) فرمودند : تعداد نمازها هم در قرآن نیست، مثل « بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَیْه » که معلوم نشد در قرآن چه بوده و پیامبر روشن نمودند . زکات را هم قرآن نگفت به چه چیزهایی تعلق میگیرد و پیامبر(صلواةاللهعلیهوآله) روشن کردند، مصداق را نداد – همچنان که گفت حج به جا آورید، ولی کیفیت را نگفت - اصلاً پیامبر برای تبیین است.
آیا جریانات بعدی از جمله کشتن شیعیان علی(علیهالسلام) به صِرف شیعهبودن و حتی کشتن فرزند فاطمهزهرا(سلاماللهعلیها) در صحرای کربلا ، نشان نداد که به هرقیمتی حاضر به پذیرفتن خط زلال اسلام در مسیر اهلالبیت نیستند ؟ و لذا اگر نام علی در قرآن آمده بود براساس کینه با آن بزرگوار با اصل قرآن مقابله میکردند و حریم قرآن را میشکستند. و خداوند این چنین قرآن خود را حفظ کرد.
از طرفی پیامبرخدا(صلواةاللهعلیهوآله) با تایید علی(علیهالسلام) در موارد مختلف، حجت را بر مردم تمام فرمودند. پیامبر(صلواةاللهعلیهوآله) میفرمایند: « اَنَا مَدینَةُ الْعِلْم وَ عَلیٌ بابُها، فَمَن اَرادَ الْعِلْمَ فَلْیَأْتِ الْبابَ» یعنی من شهر علم میباشم و علی در آن شهر است، پس کسی که طالب علم است باید از این در بیاید تا به علم برسد».
این روایت را کل امت اسلام قبول دارند که از پیامبر(صلواةاللهعلیهوآله) صادر شده به طوری که احمد حنبل از هشت طریق آن را روایت کرده. این روایات میرساند که همة امت باید به امیرالمؤمنین(علیهالسلام) رجوع کنند و وصول به علم پیامبر(صلواةاللهعلیهوآله) از ناحیة علی(علیهالسلام) ممکن است و میرساند که علی(علیهالسلام) اَعلَم جمیع امت است. و مسلم چنین کسی باید بعد از پیامبر(صلواةاللهعلیهوآله) ولایت جامعة اسلامی را به عهده داشته باشد تا امت را در جمیع امور به هدایت برساند.
نکته: آیا نیامدن نام علی(علیهالسلام) در قرآن موجب میشود که نتوان به یقین در امامت و جانشینی آن حضرت رسید؟ یا با اندکی تفکر در قرآن و توجه به فرمایشات پیامبر(صلواةاللهعلیهوآله) به راحتی روشن میشودکه عالیترین مصداق بعد از رسولالله(صلواةاللهعلیهوآله) برای ادامه ولایت دینی برمسلمانان ، علی(علیهالسلام) است. آیا راه تاریک است ، یا بشر چشم خود را بسته؟ آیا آنها که علی(علیهالسلام) را پس زدند، اسلام را از مسیر اصلیاش خارج نکردند؟ و آیا به گفته مورخان اهل سنت، آن چند سالی که علی(علیهالسلام) برسرکار آمد، مردم دوباره اسلام زمان پیامبر(صلواةاللهعلیهوآله) را به یاد نیاوردند؟ پس در عینی که حجت تمام بود عدهای بد امتحان دادند.