متن پرسش
با عرض سلام و تقدیم احترام:
آنگونه که شهید مطهری قائل است، هدف وسیله را توجیه نمی کند. پس چرا زمانیکه به حضرت ابراهیم گفته می شود برای مراسم جشن به خارج شهر بیاید می گوید (فقال إنی سقیم) مسلم است که حضرت در اینجا واقعا بیمار نبوده و به قول برخی خواسته توریه نموده یا اینکه دروغ مصلحتی گفته باشد. در هر دو صورت آیا بالاخره هدف وسیله را توجیه می کند یا خیر؟ با تشکر
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: اگر بپذیرم که منظور حضرت ابراهیم «علیهالسلام» این بوده که «من نسبت به پذیرش پیشنهاد شما و رعایت بتپرستی بیمار و ناتوان هستم»، دیگر موضوع تغییر میکند. در این مورد خوب است به کتاب «مبانی نظری نبوت و امامت» به قسمت «عصمت انبیاء» رجوع فرمایید. موفق باشید