متن پرسش
با سلام خدمت استاد بزرگوار:
۱. در کتاب ده نکته عدم پذیرش برخی اعضا توسط نفس را به اتحاد نفس و بدن مادی نسبت دادین. استاد بدنی که ما بوسیلهی نفس برای خود میسازیم با این بدن مادی که برای استکمال نفس استفاده می کنیم متفاوت هست؟ ما با کدام بدن در اتحاد به سر میبریم و برایمان می ماند و کدام بدن حکم کثرت را دارد؟
۲. هرچه بالقوه های روح فعلیت بیشتری پیدا کند و با دوری از تعلقات و کثرت ها در مقام وحدت شدیت بیشتری پیدا کرد، اینطور هست که از بدن هم _ به عنوان یک کثرت _ فاصله می گیرد. در این حالت پذیرش اجزای خارجی از بدن سخت تر می شود یا آسان تر؟ (آیا این صحیح هست که؛روحی که فعلیت بیشتری دارد نافذتر است فلذا قدرت بیشتری برای تصرف در بدن خود برای تطابق با جسم خارجی را دارد؟)
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: در دورهی جنینی بدنی مناسب روح خود میسازیم و در دنیا، با همین بدن در عین آنکه ابزاری است در اختیار نفس، اتحادی انضمامی پیدا میکنیم تا آنکه آن را رها مینماییم و با بدنی که تجلی روح و خصوصیات روح ما است، زندگی را تا آخر ادامه میدهیم. آری! اگر روح در تجرد خود شدیدتر گشت، نافذتر میشود حتی برای بدن خود، ولی چه کنیم که در همان حال، دلش جای دیگری است و توجهی چندان به بدن نمیکند. موفق باشید