متن پرسش
سلام علیکم: فرموده اید علم به اعیان در مرحله احدیت و علم به تعین اسماء در مرتبه واحدیت است. در جای دیگری شنیدم می توان گفت اعیان صورت اسماء و اسماء صورت اعیان است. با توجه به مطلب اولی این مطلب اشتباه است؟
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: اعیان در تعیّن خود، صورتِ اسماء هستند ولی آن اسماء، مطابق هویت و امکانِ اعیان به ظهور میآیند. مثل اسم «حیّ» که در هویت «شجر» ظهور میکند. ولی جایگاه اصلی اعیان یعنی مقام علمی آنها در «احدیت» است، به همان لحاظ که ابنعربی با نظر به این مقام در مورد آنها میفرماید: «ما شَمّت رائحةَ الوجود» یعنی هنوز اساساً موضوع خلقت برای آنها پیش نیامده است، بلکه در جودِ علمی خود هستند نه در وجودِ عینیشان. موفق باشید