متن پرسش
سلام علیکم. بنده مباحث مربوط به ملک شما را گوش دادم و سوالات زیر برایم مطرح شد:
1- آیا توسل و توجه به ملائکه و استمداد گرفتن از آنها کفر است یا در واقع ملائکه همان خدا هستند مثلا اگر با 2 ملکی که همراهمان هستند صحبت کنیم و یا از ملک رزق طلب روزی حلال کنیم تاثیری دارد؟
2- با توجه به بی اختیار بودن ملائکه روایت فطرس ملک چگونه توجیه می شود؟
3- من واقعا سر این موضوع مانده ام که دلیل آفرینش ملائکه چیست؟ به نظر می رسد آنها دست های خدا (بلا تشبیه) برای انجام دادن کارها می باشند یعنی مثل ما که اراده می کنیم و با دستمان چیزی را بر می داریم آنها هم دست های خدا هستند ولی بلافاصله سوال دیگری پیش می آید که مگر خدا قدرت کن فیکنی ندارد پس دست دیگر به چه کار می آید؟ این مسئله هم به ذهنم رسید که شاید وجود ملک توازنی باشد در مقابل وجود اجنه. ولی با توجه به اینکه کتاب جن و جادوگری را هم خواندم دلیل وجود اجنه را هم نمی دانم. ممنون می شوم اگر در مورد این 3 سوال بنده را راهنمایی نمایید.
متن پاسخ
باسمه تعالی
علیکم السلام
1- ملائکه مظاهر اسماء الهی هستند و اگر با توجه به این امر برای آنها دعا کنیم و از آنها کمک بگیریم انشاءالله نتیجه بخش خواهد بود.
2- در مورد فطرس ملک آیةالله جوادی "حفظهالله" میفرمودند، نه از نظر سند، سند معتبری دارد و نه با معارف و آیات قرآن تطبیق می کند، چرا که در قرآن در وصف ملائکه یمفرماید: "لایعصون ما امر الله" آنها هیچ عصیانی در مقابل امر الهی ندرارند.
3- وقتی ملائکه را حقایق فعّال و زنده ای بدانیم که مظهر اسماء الهی هستند، مثل اینکه حضرت میکائیل (علیهالسلام) مظهر اسم رزّاق پروردگار است و حضرت عزرائیل (علیهالسلام) مظهر اسم قابض الهی میباشند. و عنایت داشته باشید که قبول فیض الهی به شرایط قابل بستگی دارد و همین امر موجب تحقق واسطههایی بین خداوند به عنوان فاعل فیض و مخلوقات به عنوان قابل فیض میگردد. دیگر این سؤال پیش نمی آید چرا خداوند مستقیما عمل نمی کند،همانطوری که شما حرارت 30 درجه سانتیگراد را نمیتوانید مستقیما از خورشید بگیرید.
مرحوم شهید مطهری در کتاب عدل الهی در این مورد شرح مبسوطی دارند، میتوانید به آنجا رجوع کنید.
در مورد خلق اجنّه، موضوع برمیگردد به فلسفه خلقت همهی مخلوقات، که هر مخلوقی که امکان خلقت داشته باشد، خداوند نسبت به ایجاد آن بخل نمیورزد.