متن پرسش
با سلام و وقت بخیر: چند سوال در مورد چینش نظام عالم و تفسیرات ابن عربی داشتم.
سوال اولم این هست که ابن عربی آسمان های هفتگانه را با اسم پیامبران تطبیق میدهد و این آسمان ها را از آسمان ماه تا آسمان کیوان نشان میدهد چطور این موارد را در کشف شهود دیده که با هیئت قدیم که اشتباه بوده تطبیق میدهد؟ یعنی صحت شهود و کشف در اینجا چه میشود؟ در ضمن عالم را با حروف تطبیق میدهد و میگوید آفرینش خداوند منطبق با حروف است و هر حرفی مرتبه ای دارد. پس زبان فارسی یا چینی و... که چندین حرف بیشتر دارند مراتب هستی از نظر او را باطل نمیکند؟ در این سوال هم منظورم به صحت کشف برمیگردد.
سوال سومم این است که در جایی برای توضیح قاعده الواحد و فهم فلاسفه این را میگوید که خدا میتواند محال عقلی را انجام دهد چون ورای عقل است و حکم عقل از اوست و میگوید خدا میتواند شتری را از ته سوزن رد کند و اینجا ورای عقل است. این سخن چگونه تفسیر میشود؟ و منظور او چیست؟ ممنونم از سایت خوب شما
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: ۱. همچنانکه قبلاً عرض شد در نگاه دینی اعم از آیات و روایات و نظر عرفا، آسمان غیر از آسمانهایی است که در علم هیئت مطرح بوده ۲. موضوع علمِ حروف که ابن عربی در ابتدای فتوحات آورده اساساً دستگاه دیگری است غیر از آنکه موضوع تعداد آن مطرح باشد. نکات بسیار دقیقی در آنجا مطرح است. ۳. بحث در نظامهای مختلف است که آیا عقل در کدام نظام، عقل است که بحث آن مفصل است. مثل منطق صوری که در کدام نظام عقلی منطق است. در حالیکه در نظام منطق دیالکتیک دیگر نگاهِ منطق صوری جایگاهی ندارد. موفق باشید