متن پرسش
بسم الله
با سلام
در جلسه تفسیر سوره حمدتان فرمودید: فلسفه با چیستی واقعیت سر و کار دارد،
برداشت اینجانب این بود که بالاخره قبول کنم که فلسفه با واقعیت روبرو می شود، ولی با
خود واقعیت نه، با ماهیتش، امروز بحثم با یکی از اساتید در این رابطه بود که بالاخره ما در ن
ظریات علمی فلسفی_کلامی که می دهیم، با نظر وذهن سرو کار داریم، یا باید بیایم و این
را در عرصه ی واقعیت هم اثبات کنیم؟ در مورد فلسفه ی دین معمولا این اتفاق می افتد
که برای اثبات معناداری زندگی یا پوچی زندگی، یا موفقیت آمیز بودن جامعه دینداران و
اخص مسلمانان در مقام نظر البته از
منظر درون دینی موفقیم. حالا من در مولفه های عملی و اثبات مقام واقع این موضوعات
مشکل دارم. نمیدانم ساحت فلسفه ی محض با فلسفه های مضاف در همین رویارویی با
حقیقت است؟
متن پاسخ
باسمه تعالی؛ علیکم السلام: فلسفهی اسلامی نظر به «وجود» دارد ولی به مفهوم «وجود» آن و حکمت متعالیه بعد از نظر به مفهوم وجود به جهت در صحنهآوردن عقل و قلب، نظر به حقیقت وجود میاندازد. قسمت دوم سؤال اگر در مورد فلسفهی مضاف است که میتوانید در مقالات و کتب مربوطه دنبال بفرمایید و اگر در مورد نمونههای اثبات حقانیت دین در عرصههای مختلف است که احتیاج به یک تحقیق میدانی دارد. موفق باشید