متن پرسش
1- با سلام در مطالعه ی فصل هشتم از کتاب معرفت نفس جناب عالی به این سوالات برخوردیم:
تفاوت عوالم الهی و عوالم وجود در چیست؟ اگر فرشتگان در همه ی عوالم حاضرند منظور از عوالم کدام است؟ در معراج چرا جبرئیل گفت من دیگر نمی توانم جلوتر بیایم؟ دسته بندی این عوالم چیست؟
2- اگر خداوند عین تجرد است وقتی مرتاضی درجه ی تجرد خود را بالا می برد چرا به خداوند نزدیک نمی شود؟
3- ایا مقام امامان نسبت به هم برتری دارد؟ و یا نسبت به پیامبر اکرم با توجه به این که همه ی انان معصومند؟
متن پاسخ
باسمه تعالی؛ علیکم السلام: 1- وقتی متوجه باشیم «وجود» تشکیکی است و از آنجایی که «وجود» عین کمال است در هر مرتبهای کمال مربوط به خود را دارد و هر اندازه وجود شدت یابد با کمال شدیدتری روبهرو هستید. در مقام معراج که شدیدترین درجهی وجودی در میان است تنها نفس ناطقهی رسول گرامی«صلواةاللهعلیهوآله» میتواند حاضر باشد زیرا آن مقام، مقام جامعیت است در حالیکه حضرت جبرائیل به عنوان فرشتهای مقرب در مقام «عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها» نیستند 2- نفس حیوان هم مجرد است. تجردی در مورد انسان موجب قرب الهی میشود که انسان با جامعیت شریعت آن تجرد را در خود ایجاد کرده باشد 3- از جهت شریعت قلب مبارک همهی آنها مساوی است ولی رسول خدا«صلواةاللهعلیهوآله» مبدأ شریعتاند و از این جهت همه تابع قلب مبارک آن حضرت هستند. موفق باشید