متن پرسش
بسمه تعالی
با عرض سلام و ادب خدمت استاد گرامی جناب اقای طاهرزاده
جنابعالی در جلسه تفسیر خود در مورد لبثتم فی کتاب الله فرمودید این آیه صوفی گری نیست بلکه حریت است بعد هم مطالبی در مورد اویس قرنی علیه رحمه فرمودید انسان وقتی به زندگی اویس از لحاظ معیشتی نگاه می کند بین او و زندگی صوفی گرانه تفاوتی نمیبیند مسائلی مانند دوری از خلق و اجتماع و وضعیت لباس و خوراک او مطالب صوفیه را در تذکره الاولیاء عطار یاداوری می کند و با تعالیم اهل البیت در موارد فوق مغایرت دارد با عنایت به احادیثی که از پیامبر اکرم ص در مورد اویس وجود دارد و شرکت او در جنگ صفین زندگی امثال او را چگونه باید توجیه کرد با توجه به اینکه شما در شرح خطبه 113 نهج البلاغه حتی زهد مورد نظر حافظ را هم نقد فرمودید.
متن پاسخ
باسمه تعالی
علیکم السلام
شرایط اویس قرنی را در نظر بگیرید که بعد از رحلت رسول خدا«صلواةاللهعلیهوآله» حاکمانی در یمن حاکم شدند که جایی برای فعالیت اویس قرنی نماند و لذا به عنوان یک نحوه مبارزهی منفی از آن جامعه دوری جست، ولی آنجایی که حاکمیت امام معصوم یعنی علی«علیهالسلام» به میان است خود را همچون سربازی فداکار به رکاب حضرت میرساند و در خدمت حضرت با دشمنان امام وقت مبارزه میکند. این نوع زندگی غیر از زندگی صوفیانه است که نسبت به سرنوشت جامعه و حاکمیت آن بیتفاوت میباشد.
موفق باشید