متن پرسش
درآیه شریفه
واعلمواان الله یحول بین المرءوقلبه جایگاه نفسیکه مدنظراستادهست کجاست آیاقلب ذکرشده درآیه شریفه مرتبه ای ازنفس است آیاخودنفس منظوراست ومرءتن است ازجهتی درشریفه من خشی الرحمن بالغیب وجاء بقلب منیب آیا اوکه باقلب منیب میایدنفس است؟
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: وقتی حضرت حق علت وجودی انسان است، و علت حقیقی مرتبهی شدیدتر معلول است، پس تمام وجود انسان به نحو شدید تری نزد خدا است و آیهی مبارکه ای را که متذکر شدید میفرماید بدانید خداوند از خود انسان به او نزدیکتر است و بین شخصیت جزیی انسان و قلب او که شخصیت کلی اوست قرار دارد. به این معنا که هرچه انسان تصمیم بگیرد قبل از آنکه شخصیت جزیی او آن را بشناسد، خداوند آن را میشناسد. حال اگر انسان آن اندازه جان خود را آمادهی تجلیات ربوبی بکند که اسم جلال حق در آن بتابد، نور خشیت نسبت به مقام ربوبی نصیب قلب انسان میشود و این انسان با قلب منیب در محضر حق حاضر میشود. خداوند به نور انبیاء و اولیاءاش چنین خشیتی را نصیب شما و بنده بنماید. موفق باشید