متن پرسش
سلام علیکم
لطفا به مقدمات زیر توجه کنید
1. در عدم تشکیک راه ندارد
2. اسما صفات الهی وجودیند
3. جهنم و دوزخ در ادبیات اسلامی به معنای ملاقات مشرکان با اسم غضب الهی است
4. تفاوت و شدت ضعف اتحاد ارواح با اسامی حضرت حق در معاد مسلم است
1.حال با توجه به مقدمات فوق آیا می توان قول بعضی آقایان بر اعتباری و تبعی (عدمی)بودن بعضی از صفات را رد کرد؟
2.اگر وجودی برای اسم غضب را بپذیریم ایا این صفت نقصی برای حضرت باری نیست؟
متن پاسخ
باسمه تعالی؛ علیک السلام:
غضب الهی در مقابل رحمت اوست، و لذا معنی غضب به معنی گرفتن رحمت است و انسان از آنجهت که علم به عدم رحمت پیدا میکند و علم امری است وجودی، آن غضب موجب عذاب انسان میشود. با توجه به این نکته دیگر مشکلی پیش نمیآید.
موفق باشید