متن پرسش
سلام علیکم
با توجه به اینکه آیه 42 سوره آل عمران به صراحت مریم سلام الله علیها را برترین زن دو عالم می داند چگونه می توان با نادیده گرفتن این آیه و استناد به حدیثی فاطمه سلام الله علیها را برترین زن دانست و مقام لیله القدری را در انحصار ایشان در آورد و با توجه با اینکه آیه مذکور به صراحت طهارت او را مورد تاکید قرار می دهد آیا می توان او را پانزدهمین معصوم محسوب کرد؟
متن پاسخ
باسمه تعالی؛ علیک السلام:
علاوه بر چهارده معصوم«علیهمالسلام» ما معتقدیم حضرت مریم«سلاماللهعلیها» و همهی پیامبران معصوماند، منتها موضوع عصمت چهارده معصوم در حوزهی اسلام مطرح است.
اما در مورد سؤال اولتان عنایت داشته باشید همان قرآنی که میفرماید: «وَإِذْ قَالَتِ الْمَلاَئِکَةُ یَا مَرْیَمُ إِنَّ اللّهَ اصْطَفَاکِ وَطَهَّرَکِ وَاصْطَفَاکِ عَلَى نِسَاء الْعَالَمِینَ» و [یاد کن] هنگامى را که فرشتگان گفتند اى مریم خداوند تو را برگزیده و پاک ساخته و تو را بر زنان جهان برترى داده است.(سورهی آلعمران، آیهی 42) میفرماید: « وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ » ما این ذکر[ قرآن] را بر تو نازل کردیم، تا آنچه به سوى مردم نازل شده است براى آنها روشن سازى؛ و شاید اندیشه کنند .حال این پیامبر بنا به روایت شیعه و سنی حضرت فاطمه«سلاماللهعلیها» را سیدهی زنان عالم در همهی زمانها میداند و بدون آنکه بخواهد کوچکترین توهینی به مقام منیع حضرت مریم«سلاماللهعلیها» داشته باشد، میفرماید: او سید زنان عالم در زمان خودش بود. و مسلّم هم همینطور است که کمال هر پیامبری بر اساس اتحاد قلب آن پیامبر با کتاب آسمانی آن زمان است و لذا قلب مبارک حضرت عیسی«علیهالسلام» با نور انجیل متحد است و حضرت مریم نیز به همان شکل با نور انجیل منور هستند، و همانطور که قرآن مُهَیْمِن سایر کتب آسمانی است برای همیشه، جایگاه حضرت زهرا«سلاماللهعلیها» که در مقام عبودیت کامل الهی قرار دارند با قرآن متحد است. که بحث مفصل آن را میتوانید در جزوهی «مقام عبودیت حضرت فاطمه«سلاماللهعلیها» دنبال کنید.
موفق باشید