متن پرسش
بسم الله الرحمن الرحیم با عرض سلام در بسیاری از ایات قران داستانهایی از گذشته می گوید و بعد به نبی مکرم می فرماید تو انجا نبودی و خبر نداشتی حال با توجه به این که ما معتقد به حقیقت نوری این بزرگواران هستیم و حتی در روایت معروفی که علی ع می فرماید من با نوح و ابراهیم و موسی و.... بودم و می گویند علم اولین و اخرین پیش ماست این دو چگونه قابل جمع است اگر بفرمایی ان شان نبوت و ان دیگری شان ولایت است مگر این دو از هم منفک و جدا است و دو گانگی وجود دارد و پیامبر با مقام نوری خود اتحاد ندارند و اسا سا منظور خدا از تکرار این مطلب چیست. و مطلب دیگر این که چرا خداوند به شان نبوت این همه می پردازد ولی درجایی به طور روشن خبر از وجود نوری و اول ما خلق الله نمی دهد با توجه به اهمیت و نقش هدایتی که این مو ضوع دارد و باید با تاویل و نفسیر این مقام را ثابت کرد
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: قرآن تماماً در مقام تشریع است و در سیر الیالخلقی رسول خدا«صلواتاللّهعلیهوآله» برای رسول خدا«صلواتاللّهعلیهوآله» نازل شده، یعنی در مقامی که حضرت جبرائیل«علیهالسلام» معلم است و نفس مبارک رسول خدا«صلواتاللّهعلیهوآله» شاگرد. تنها در بعضی از آیات اشارههایی هست که معلوم میکند رابطهای دیگر نیز بین رسول خدا«صلواتاللّهعلیهوآله» و خداوند بوده است که ماوراء این نوع وحی بوده مثل آنجا که میفرماید: «ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّى× فَکَانَ قَابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنَى× فَأَوْحَى إِلَى عَبْدِهِ مَا أَوْحَى» ملاحظه کنید علاوه بر اینکه خبر از قرب رسول اللّه میدهد، قربی که از نزدیکی دو سر یک کمان کمتر است از آن مهمتر میگوید: پس به بندهاش وحی فرستاد، آنچه وحی فرستاد، که حکایت از ارتباطی است غیر قابل توصیف و در آیهی بعد یعنی آیهی 11 میگوید: «مَا کَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأَى» دل حضرت آنچه را دید دروغ نبوده. حضرت چه دیدهاند که باورکردنی نیست؟ موفق باشید