متن پرسش
با سلام خدمت استاد گران قدر
1) همانطور که می دانیم اسم آدمی برای او یک نسبت محسوب می شود و طبق ایه "فاذا نفخ فی الصور فلا انساب بینهم یومئذ"نتیجه گرفته میشود که اسم آدمی از بین میرود از طرفی در حدیثی از حضرت رسول داریم که فرزند حقوقی بر والدین دارد و یکی از انها گزینش نام نیکو است و در ادامه می گویند چون او را در حشر با این نام می خوانند ، این دو به ظاهر متناقض چگونه قابل جمع هستند؟
2) بنده طرفدار گفتمان دکتر احمدی نژاد هستم و با بسیاری از تفکرات اصلاح طلبان مخالفم ولی ایا درست است که افراد تندرو ،اصلاح طلبان را رافضی یا کافر و غیر مسلمان می خوانند با توجه به ایه 94 سوره نساء "و لا تقولوا لمن القی الیکم السلام لست مومنا"
آیا این خلاف نص صریح قرآن نیست؟
متن پاسخ
باسمه تعالی؛ علیک السلام:
1- اسم انسان به اعتبار معنای خوبی که دارد موجب توجه نفس ناطقهی انسان به آن معنا میشود و انسان سعی میکند متخلق به معنای اسم خود شود چون یک نحوه اتحادی با آن معنا در خود احساس میکند و این نسبت فوق جسم و بدن اوست و با از بینرفتن نسبتهای دنیایی آن نسبت پایدار میماند.
2- مسلّم ما چنین حقی نداریم و اگر بعضی از اصلاحطلبان طوری عمل میکنند که دیگر نمیتوان آنها را متعلق به اهداف انقلاب اسلامی دانست و از روحیهی تشیع که همواره به اهدافی بلند نظر دارد، فاصله گرفتهاند، این را نباید به عموم آنها نسبت داد و موجب شقاق در جامعهی مسلمین شد.
موفق باشید