متن پرسش
با سلام
استاد در بحث عین ثابته فرموده اید:((نتها اشتباه از این جا پیش میآید که آن وقوعِ اولیه که در آن مرحله هیچ نقص وکمالی برای صاحبانش نیست مگر امکانِ کمال یا نقص، آن را به کمال یا نقص انتهایی افراد نسبت میدهیم. در ابتدا امکانِ صدام شدنِ صدام به عنوان یک انسان خونخوار در عین ثابتهی او هست، منتها در عینِ اختیار و شعور فطری که دارد. درست است هرگز صدام نمیتواند امام خمینی شود ولی به جهت اختیاری که دارد میتواند شهید خرازی شود.)) می خواستم این را کمی شرح دهید، خلاصه صدام در این دنیا می توانست شهید خرازی شود و نشد یا اینکه چون در عین ثابته اش اینگونه انتخاب کرد که صدام شود صدام شد؟
2.عین ثابته باجبر چگونه جمع می شود؟
3.آیا اینکه بگوییم برای مثال همه طلاب می توانند مجتهد شوند با عین ثابته جمع می شود چون شاید کسی انتخابش آنجا این نبوده باشد؟وعلاوه براین همه استعدادها آیا توان مجتهد شدن با تلاش را دارد؟
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: عین ثابتهی انسان همواره با انتخاب او همراه است پس نه جبری پیش میآید و نه اینکه یک انتخاب اولیه باشد و دیگر هیچ. همواره با انتخاباش همراه است و میتواند انتخاب جدیدی بکند. موفق باشید