متن پرسش
سلام علیکم
آیا واسطه ی فیض بودن انسان کامل به معنای واسطه ی وجود بودن ایشان است یا منظور از واسطه فقط تدبیر و جاری کننده ی اراده ی الهی است مانند روح انسان های معمولی نسبت به بدنشان و آیا اگر این گونه است پس این که انسان کامل جلوه ی تمامی اسماء الهی است از جمله اسم خالقیت خداوند و یا رحمانیت خداوند آیا جلوه ی خالقیت بودن همان واسطه ی وجود بودن نمی شود
متن پاسخ
باسمهتعالی: سلامعلیکم: در نظام طولی همیشه وجود مرتبهی مادون با همهی لوازمش از مرتبهی مافوق است و به همین جهت اگر حجت الهی از میان برود تمام عالم از بین میرود چون حجت الهی واسطهی فیض وجودی عالم است. موفق باشید