متن پرسش
باسلام و عرض ارادت و ادب خدمت استاد طاهرزاده - اینجانب با مطالعه و گوش دادن به سخنان {فایلهای صوتی} شما در خصوص معرفت النفس و آشتی با خدا و....... سوالاتی برایم پیش آمده که امیدوارم پاسخ مناسب آنرا از حضرتعالی دریافت نمایم :
1-با توجه به اینکه فرموده اید هیچ اسم و صفتی از او از اسم و صفت دیگرش سبقت نگرفته است، بلکه تماماً با تمام اسماء حسنایش در صحنه حاضر است و این حدیث قدسی که میفزماید" سبقت رحمتی غضبی" چگونه تفسیر میشود؟
2-آیا میتوان گفت تجلی خدا و ظهور او در انسان همان من و نفس انسان است ؟
3-انسانهایی که معلوم است به کمال موردنظر در زندگیشان نرسیده اند چطور نفس یا روح تن آنها را رها میکند که معمولا عموم مردم چنین اند!آیا منظور شما از کمال کمال معنوی نیست ؟
4-آیا خلق و خو و رفتار انسانها جز حقیقت آنها نیست اگر بلی پس چگونه میفرمایید که پدر در حقیقت فرزند نقشی ندارد در حالیکه فرزند از خلقیات والدین ارث میبرد و اصطلاحا علاوه بر خلق – خلق او هم به آنها میرود ؟
5- چرا نگوییم بدن قیامتی همان من انسان است ؟
6-گاهی اوقات انسان خواب دزدی را میبیند که وارد خانه اش شده و او برای کمک گرفتن از دیگران با تمام تلاش سعی میکند فریاد بزند اما نمیتواند – اگر این همان من انسان است که حقیقت گفتار از اوست پس چرا نمیتواند داد بزند مگر من هم لال میشود؟
7- فرق صحبت کردن با ارواح و احضار ارواح در چیست ؟ آیا شخصی که با ارواح صحبت میکند با اراده خود و با میتی خاص ارتباط برقرار میکند یا اینکه با هر میتی بخواهد میتواند صحبت کند !آیا دارای مراتب است و از سلسله ریاضتهای خاص پیروی میکند توضیح کامل بفرمایید؟
وفقناالله لما تحب و ترضی
متن پاسخ
باسمه تعالی، سلام علیکم:
1ـ در مقام ذات، صفات خداوند عین ذات است یعنی عین علم و حیات است چون دوگانگی نقص است و نقص در خداوند راه ندارد ولی همان ذات در صفات فعل یعنی نسبت به مخلوق با رحمت برخورد میکند.
2ـ وجود نفس انسان تجلّی الهی است همان طور که الهاماتی که به قلب شما میشود تجلّیات الهی است.
3ـ این قسمت در شرح ده نکته بحث شده به آنجا رجوع فرمایید.
4ـ حقیقت انسان همان نفس ناطقهی اوست که در هر شرایطی که ظهور کند از آن شرایط تأثیر میپذیرد مثل خلقیّات والدین؛ ولی آنطور نیست که آن خلقیّات جزء ذات او باشد و نتواند آن را تغییر دهد.
5ـ اشکالی ندارد ولی فراموش نکنید که نفس انسان حالتی جسمانی به خود میگیرد.
6ـ چون ملکهی به کار بردن دهان بدن مادی بر او حاکم است و در خواب از آن به راحتی نمیتواند استفاده کند.
7ـ بنده بیش از آنچه در کتاب «جایگاه جنّ و شیطان و جادوگر» چیزی جهت جواب این قسمت از سؤال ندارم. به آن کتاب رجوع فرمایید، انشاءالله جواب خود را میگیرید. موفق باشید.