کربلا و عبور از دوگانگی بین «زندگی» و «مقاومت»
جلسه ششم
کربلا و نظر به نهاییترین حضور
بسم الله الرّحمن الرّحیم
«السَّلاَمُ عَلَى أَسِيرِ الْكُرُبَاتِ وَ قَتِيلِ الْعَبَرَاتِ....وَ مَنَحَ النُّصْحَ وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلاَلَةِ»
سلام بر امام شهیدی است که اسیر غمهایی بوده که ملت را آزار میداده و یاد او گریهآور است از آن جهت که افقی از حقیقت را مقابل انسان میگشاید. امامی که خداوندا! از خیرخواهی کوتاهی نکرد تا آنجایی که خون خود را در راه تو بذل نمود تا بندگانت را از گرداب جهالت و سرگردانی نجات دهد.
افقی گشوده به فردایی آزاد از نظم جهانیِ موجود
1- در رابطه با شرایط پیش آمده به این نکته باید اندیشید که نظم جهانی به آن شکلی که خود را تعریف کرده بود دیگر نمیتواند خود را ادامه دهد و از این جهت ایران اشاره به معنای دیگری از نظم در جهان میباشد، در مقابل نظمی که در حال احتضار است و بحمدالله مردمِ ما در وجدان تاریخی خود متوجه احتضار نظم موجود شدهاند و تلاشهای رژیم صهیونی را از این جهت به چیزی نمیگیرند، به همان صورتی که در کربلا یاران حضرت اباعبدالله«علیهالسلام» قدرت ظاهری امویان را به چیزی نگرفتند و موجب بیآیندگی جریان اموی شدند.
کربلا و بازگشت به ایمانِ گمشده
2- آری! باید به بحران مشروعیت رژیم صهیونی و بیآیندگی آن رژیم اندیشه کرد و متوجه بود انقلاب اسلامی بازگشت به ایمانی است که در جبهه مقابل حضرت سیدالشهدا«علیهالسلام» گم شده بود و از این جهت ما به امام حسین«علیهالسلام» رجوع کردیم زیرا باید در ایمان به خدا به انسانی رجوع کرد که نماد ایمان به خداوند است وگرنه بدون چنین انسانهایی خدا گم میشود ، با نظر به چنین نکتهای پرسش از خدا در واقع پرسش از انسان و انسانیت است و ایثار و محبتی که باید بین انسانها به ظهور آید تا انسان خداگونه گردد.
همه خودی شدیم
3-اگرچه موازنه قدرت به هم خورده است و اسرائیل و پشتیبان آن یعنی آمریکا گمان میکردند از طریق تحولی که در تکنولوژی ایجاد کردهاند میتوانند در مقابله با ایران به اهداف خود برسند، ملاحظه فرمودید که سخت گرفتار خطای محاسباتی شدند و ایران علاوه بر کنش متقابلِ خود که به گفته کارشناسان به خوبی خوش درخشید، در رابطه با امیدی که جبهه استکباری نسبت به اغتشاش داخلی داشت درست بر خلاف نقشههای آنها، همه خودی شدند. آیا این حکایت از آن ندارد که خداوند برعکس ارادۀ جهان استکبار، نظری خاص به ایران و انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی دارد؟ و در این رابطه به سخن رهبر معظم انقلاب باید فکر کرد که میفرمایند:
«رژیم آمریکا وارد جنگ مستقیم شد چون احساس کرد که اگر وارد نشود، رژیم صهیونیستی بهکلی نابود خواهد شد.»
پس بحث، در بیآیندگیِ جهان غرب است به هر شکلی که باشد.
جایگاه ایران در جهان امروز
4- در شرایط پیشآمده که تقابل رژیم صهیونیستی و آمریکا با ما میباشد، ما وارد مرحله دیگری از تاریخ خود شدهایم، تاریخی که دیگر ملتها در جهان، خود را در نسبت با دفاع از ملت ایران معنا میکنند، با نمونههای فراوانی که در دنیا ملاحظه خواهید کرد. و این یعنی ایران یکی از محورهای تحولات در این زمانه شده است و معلوم است که جبهه استکبار تحمل چنین حضوری را ندارد زیرا میداند ادامه این روند به نفع آنها نیست و بصیرت ملت ایران در فهم تاریخی که در آن قرار دارند علت اصلی شروع تاریخ و نظم دیگری است، ملتی که با نظر به فرهنگ عاشورایی کربلا، اراده به نهایتها دارد، نهایتی که واقعیترین واقعیات تاریخ بشر است، با درک یگانگی بین «مقاومت» و «زندگی»، امری که مطلوب مردم جهان است و ایران متذکرآن می باشد.
راز آیندهداریِ ایران اسلامی
5- درک «شرایط تاریخی که درون آن هستیم» بسیار مهم است از آن جهت که جبهۀ استکبار رشد و قدرت را برای خود میخواهد و از این جهت نسبت به قدرتِ روزافزونِ ایران حساس است و اتفاقاً در این مسیر شکست سختی میخورد زیرا ایران در بستر تحریمها به قدرت بومی خود دست یافته است و این قدرت از بینرفتنی نیست و از این جهت ما به پایگاه آمریکا در قطر حمله نکردیم، بلکه به امکانِ ادامۀ آمریکا و امید سرمایه گذاری در غربِ آسیا حمله شد و عدم امنیتی که برایشان پیش آمد و این به جهت یگانگی «زندگی» و «مقاومت» است که معنای آیندۀ اصیل انسانها میباشد و با نظر به آن آینده است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب از یک طرف امکان تکرار برخورد به مراکز مهم آمریکا در منطقه فراهم است، و از طرف دیگر به آیندهای نظر داریم که فرهنگ عاشورایی کربلا مقابل ما قرار داده که در آن هیچ شکستی نیست، حتی به قیمت شهادت و این است راز حضور ایران در آیندۀ تاریخ جهان با نظر به کربلا.
فرهنگ مقاومت؛ نرمافزار تاریخ ما
6- ممکن است کسی با توجه به مشکلاتی که هست بپرسد انقلاب اسلامی به ما چه داد؟ وقتی همچنان این ثروتمندانند که تصمیم میگیرند، ثروتمندانی که درکی از این انقلاب ندارند. در جواب باید گفت: مهم آن است که بدانیم ما در جبهۀ مقاومت و به خصوص در این مدت دو ساله طوفان الاقصی سفری یک صد ساله به سوی حقیقت داشتهایم و این همه آن نتایجی بود که مردان مقاومت یعنی شهید سید حسن نصرالله و شهید یحیی سنوار به دنبال آن بودند و در این رابطه چه فریادها بر سر رژیم جنایتکار صهیون زده شد و چگونه جبهۀ مقاومت با نظر به فرهنگ عاشورایی کربلا، مرگ را به بازی گرفت تا آنجایی که مردان جبهۀ مقاومت پیروزی را در شهادت جستجو میکنند و ما نیز مطمئن شدیم که حضور تاریخی ما با حضور در جبهۀ مقاومت معنا پیدا میکند و از این جهت باید همچنان از مقاومت سخن گفت، سخنانی که زهر است بر جان جنایتکاران و خونی است در رگ مبارزان و با کلام و رفتار خود میتوانیم این خون تازه را در رگهای جبهه مقاومت بدوانیم، و برای عبور از مشکلاتی که داریم، این خون باید بیش از پیش در رگهای تاریخی که با حضرت روح الله«رضواناللهتعالیعلیه» گشوده شد جاری شود، جغرافیایی از خون زنده، در رگ همه آنانی که به آزادی و به حقوق انسانیت میاندیشند. بیحساب نبود که رهبر معظم انقلاب پس از جریان سوریه متذکر شدند چرا فرهنگ مقاومت، نرمافزارِ تازیخی ما میباشد و فرمودند:
«عوامل استکبار بعد از این حوادث سوریه... میگویند جبهه مقاومت ضعیف شده؛ آن کسانی که خیال میکنند با این چیزها جبهه مقاومت ضعیف شده است، درک درستی از مقاومت و جبهه مقاومت ندارند؛ «جبهه مقاومت» یک سختافزار نیست که بشکند یا از هم فرو بریزد یا نابود بشود. «مقاومت» یک ایمان است، یک تفکّر است، یک تصمیم قلبی و قطعی است؛ مقاومت یک مکتب است، یک مکتب اعتقادی است... این، با فشار آوردن نهفقط ضعیف نمیشود بلکه قویتر میشود …انگیزه افرادِ جبهۀ مقاومت، عناصر جبهه مقاومت با دیدن خباثتها قویتر میشود و دامنه جبهه مقاومت گستردهتر میشود. وقتی جنایات سَبُعانه دشمن را میبینند، آن کسانی که تردید داشتند که باید مقاومت کرد یا نه، از تردید بیرون میآیند و میفهمند که جز با سینه سپرکردن در مقابل ستمگر و ظالم و زورگو، نمیشود انسان راه خودش را ادامه بدهد؛ باید بِایستد، باید مقاومت کند؛ مقاومت یعنی این.»
استکبار جهانی در موضع متهَم
7- حرکت حضرت سیدالشهداء«علیهالسلام» تذکری بود به همه تاریخ که چگونه انسانها میتوانند خود را از ظلمات زمانه رها کنند و در زمانۀ خود ذیل تذکری که حضرت سیدالشهداء«علیهالسلام» به میان آوردند، انسانها به روحی منوّر شوند که آنها را از ظلمات فرهنگ اُمویِ جهان استکبار رهایی میبخشد و این است معنای حماسۀ مقابلۀ مردم ایران در مقابل تجاوز مستقیم آمریکا و رژیم صهیونی، از آن جهت که شیعه توانست در دل تاریخی که با انقلاب اسلامی شکل گرفت، با هوشیاری تمام از حیلههای آنان عبور کند. انبوه مردم که وسعت آنان را در نماز جمعۀ «خشم و نصر» ملاحظه کردید؛ نشان داد، همه و همه بهخوبی میدانند در چه تاریخی قرار دارند و چه تمدنی از طریق آنها در حال وقوع است. اینان به دنبال دستور خداوند به رسولش هستند که فرمود: «فَاسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَك» خودت و همراهانت در راستای رسالتی که دارید پایداری و مقاومت کنید و استکبار جهانی را در موضع متهم قرار دهید و روشن نمایید عقیدۀ توحیدی باید در تاریخ، حضور فعّال داشته باشد. این است معنای حضور کربلا در بستر انقلاب اسلامی در آیندۀ تاریخ بشر. و این یعنی زیارت امام حسین«علیهالسلام» در هر روز این تاریخ و تقاضایی که عرض میداریم: «وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِيارَتِكُمْ».
والسلام