×

مرورگر شما نیاز به بروزرسانی دارد

کاربر گرامی، از آنجا که مرورگرهای قدیمی قادر به اجرای متدهای جدید برنامه نویسی نیستند، جهت استفاده بهتر از این سایت، مرورگر خود را به جدیدترین نسخه بروزرسانی کنید:

برو به صفحه آپدیت مرورگر

    بدون عنوان

    شماره سوال: 26797
    تاریخ ارسال: شنبه ۱۷ اسفند ۹۸
    آخرین تغییر: جمعه ۲۳ اسفند ۹۸
    موضوع: حرکت جوهری، برهان صدیقین،

    سلام علیکم:
    ان شاء الله استاد عزیز در صحت و سلامت و عافیت باشند.
    سوالی از محضر شریف، اینکه؛ مسئله «تفکر تاریخی» در آثار شما بسیار مشهود است. افراد را به این رهنمون می فرمایید که تفکر را در تاریخش باید جست و شاید این قرائتی از «هرمنوتیک» باشد. آنچه برای حقیر مسئله شده، این است که: تاریخ چطور ساخته می شود؟ منظور شما از تاریخ چیست؟ در مکتب حکمت متعاله مبنی بر حرکت جوهری، ماده، حرکتِ به سوی تجرد دارد و در این مسیر به نحوه لبس به لیس صورت و تعین اش را فرا می خواند و در هر مرحله به تناسب قابلیت اش صورت یا «موجودیتی» جدید را دارا می شود. آیا مراد شما از تاریخ را می توان، ماده صیرورت جریان حق در این عالم دانست که در هر برهه و مقطع شانی از وجود را پذیرا می باشد؟

    باسمه تعالی: سلام علیکم: نکته‌ی آخر که فرمودید، نکته‌ی مهمی است. جزوه‌ی «قرارگرفتن در بودنِ تاریخی خود» إن‌شاءاللّه می‌تواند متذکر این امر باشد. موفق باشید