انتخابات؛ بودنی در نزد خود به وسعت تاریخ(2)
باسمه تعالی
«وَذَكِّرْهُم بِأَيَّامِ اللَّهِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ»(ابراهیم/5)
هان ای پیامبر خدا! مردمان را متذکر ایّام الله یعنی روزهایی بگردان که چگونه جبهه حق در مقابل جبهه باطل پیروز شد و این حکایت سنتی است که خداوند برای هر جریان صبّار شکوری پیش میآورد.
۱ - سخن گفتن از برترین حضور و برترین انتخاب
با توجه اینکه بشر جدید بنا دارد با حضوری که بیش از پیش در نزد خود حاضر شده، در انتخابهای خود، خود را با شدت بیشتر نزد خود حاضر کند؛ تا از احساس نیستانگاری که برایش پیش آمده، رها گردد؛ باید با او از برترین حضور و برترین انتخاب سخن گفت و نسبت به اینکه در این انتخاب به دنبال حضوری بس متعالی و شدیدی میباشد، باید با او به گفتگو نشست تا معلوم شود اگر آن انتخاب با نظر به افق توحیدی و بستر متعالی انجام نگیرد؛ عملاً راهی برای عبور از نیستانگاری برای خود به میان نیاورده، بلکه با بازی رسانهها گرفتار هوسهای سرگردان شده است. تقابل اساسیِ بین حضور مردمی در جمهوری اسلامی با جمهوریتهای سکولار دقیقاً در همین نکته است که اگر چه در هر دو نوع جمهوریت، انتخابات هست ولی انسانها تنها در جمهوریتی که متوجه عبور از نیهیلیسم و نیستانگاری است، هرچه بیشتر به بودنی اصیل دست مییابند.
۲- جمهوری اسلامی و شور بودن خود
نظام مقدس جمهوری اسلامی میدانی را برای انسان فراهم میکند تا هرکس خود را در نزد خود در میدان انتخابی که انجام میدهد احساس کند و شورِ بودن خود را تجربه نماید. زیرا انسان در این زمانه، نه میتواند بدون انتخابهایش و با تحمل دیکتاتوران، زندگی کند و نه میتواند در انتخابهای خود در افق تاریک سکولاریته، از نیستانگاری عبور کند. اینجا است که معنای انتخابات در نظام مقدس جمهوری اسلامی معلوم میشود که هر انتخابی با نظر به فردایی است که در درون هرکس در پیش است و تنها در دل نظام اسلامی با همه تنگناهایی که داریم میتوان به عنوان عاقلانهترین اندیشه به آن فردا نظر کرد، با همان نگاه دقیقی که باید بر آن تأکید کرد. یعنی انتخاب برای حضور فردایی که در پیش است و در دل همین نظام میتوان با همه تنگناهای تاریخی که داریم به آن فردا نظر نمود.
۳- حضور در تاریخ جدید و عبور از آرا سرگردان
سخن آن پیر فرزانه را کجا میتوان «فهم» کرد که فرمود: "فقط «جمهوری اسلامی»، نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم." زیرا با این جمله بدون آنکه از حضور تاریخ جدید خارج شویم، به جهت شرکت در انتخابات، از پوچی آراء سرگردان در جهان مدرن مبرّا خواهیم شد. چه اندازه در غفلتاند آنانی که جایگاه انتخابات را در نظام جمهوری اسلامی به مشکلات و به اموری متصل میکنند که اتفاقاً با ادامه انتخاباتی که بر آن تأکید شده است؛ میتوان از آن امور و از آن تنگناها عبور کرد.
۴- پایداری انقلاب اسلامی و آینده پسا آمریکایی
از آن جهت که انقلاب اسلامی در ذات خود یک رخداد توحیدی است، مسلّماً امری است پایدار، آنهم در همین تاریخ و برای بشر آخرالزمانی، هرچند ما نسبت به اهدافی که در پیش است کوتاهیهایی داشتهایم، ولی همانطور که در سلوک فردی بعضاً خطورات منفی به سراغ انسان میآید و با حفظ جهتگیریِ توحیدی و با توجه به آن حضور توحیدی، از خطورات عبور میکنیم. در مورد انقلاب اسلامی هم قضیه از همین قرار است و با حضور توحیدیِ هرچه بیشترِ آنچه که ولیّ فقیه متذکر آن است، انقلاب میتواند جوابگوی بشری باشد که میخواهد در عین جهانیبودن، قدسی باشد. اینجا است که امام باقر«علیهالسلام» میفرمایند: «كَأنّي بِأصحابِ القائمِ و قَد أحاطُوا بِما بَينَ الخافِقَينِ فَلَيسَ مِن شَى ءٍ إلاّ و هُوَ مُطيعٌ لَهُم»؛(كمال الدّين، ص ۶۷۳ ) گويا ياران قائم را مى بينم كه بر شرق و غرب عالم مسلّط شده اند و هيچ چيزى نيست مگر آن كه از آنها فرمان مىبرد. این یعنی جهان در دست آنها است، همانطور که امروز جریان اصیل انقلابیِ ما آنقدر که در معادلات جهان حاضر است خودِ ساکنان جهان غرب در جهان خود حاضر نیستند. نمونه آن را در شخص رهبر معظم انقلاب«حفظهاللهتعالی» میتوانید ملاحظه کنید که چگونه در همه صحنهها حاضرند و این به جهت درکی است که از زمانه خود دارند و به جهت حضوری است که مقام معظم رهبری برای خود در جهانِ امروز تعریف کردهاند. آیا میتوان گفت جهانِ پساآمریکایی و پساتجدد در حال ظهور است؟
۵- انقلاب اسلامی جواب ظرفیت گسترده بشر آخرالزمانی
بشر آخرالزمان، بشری است که ظرفیت نهاییترین بودن را دارا است حال اگر این بودن را با هویت الهی در خود حاضر کرد، از پوچی و نیستانگاریِ این دوران رهیده است وگرنه بخواهد و یا نخواهد به جهت حاضرشدن در جهان گشوده درون خود، اگر با حضوری قدسی نزد خود حاضر نشود به نوعی از نیستانگاری گرفتار میشود، و اگر گفتهاند جهان امروز، جهانِ نیچهای است؛ به این معنا است که تقدیر بشر امروز درک نیستانگاری زمانه است تا پس از درک روح زمانه، راهِ اصیل قدسیبودن خود را کشف کند و این نشان میدهد که بشر جدید چیزی میخواهد بیش از آنچه دیروز میتوانست خود را با آن قانع کند، زیرا دیروز تعریف دیگری از خود داشت که آن تعریف برای آن «بودن» کافی بود. ولی نه برای امروزمان در این تاریخ.
۶ - راز مقابله با استکبار در انقلاب اسلامی
با توجه به نکات فوق، اگر بشر امروز با توجه به ابعاد اجتماعیاش، در امور سیاسی با هویت قدسی ورود نکند، هرجا که باشد در نیستانگاری است، بهخصوص که جزء لاینفک هویت قدسی در این زمانه حتماً با مقابله با استکبار همراه است تا بتوانیم از نیستانگاریِ دوران عبور کنیم، وگرنه چه مذهبی باشیم و چه روشنفکر، اگر متوجه پوچی دوران و نیستانگاری نباشیم؛ همچنان گرفتار بیتاریخی و بیمعنایی خواهیم بود و هیچکدام از مسیرهای معمولی که عملاً در بستر به رسمیتشناختن نظام استکباری قرار دارند، راه چارهای برای عبور از نیستانگاری نیست. نباید برای عبور از نیستانگاری، خود را فریب بدهیم، حتی در پوشش عبادات طولانی. اگر حضرت امیرالمؤمنین«علیهالسلام» هر شب هزار رکعت نماز میخواندند، در راستای حضوری بیشتر، در افقی بود که با اسلام در مقابلشان گشوده شده بود و این غیر از عباداتی است که انسان را از درک پوچی دوران غافل کند.
۷- جهان مدرن و بی آیندگی آن و جایگاه تاریخی انقلاب اسلامی
در این شکی نیست که انسان در تاریخی که با جهان مدرن پیش آمد احساس بیآیندگی میکند، و به همین جهت خود را با انواع وسایل سرگرمکننده مشغول مینماید و به گفته جناب نظامی: «تا دمی از هوشیاری وا رهد / ننگ خمر و بَنگ بر خود مینهد». در حالیکه خداوند امکان رستگاری و آیندهداشتن را از طریق انقلاب اسلامی در این تاریخ در مقابل ما گشوده است و بصیرتی که زمانشناسی برای انسان پیش میآورد اقتضاء میکند تا هرکس در این موضوع به خود رجوع کند و متوجه میدانی شود که میتواند با حضور در این تاریخ به خود معنا ببخشد و ابعاد گوناگون خود را در حال فعلیتیافتن احساس کند.
۸- ما و خداوند و فردایی دیگر
آری! نگاه توحیدی حکایت از آن دارد که خدا همه کاره امور است، اما او در نسبت با ما و نوع رجوعی که ما با او داریم، او نیز مطابق شأن خود با ما رابطه برقرار میکند. حال باید از خود پرسید ما در نسبت با خدا و رحمت واسعه او کجا قرار داریم و او نسبت به جایگاه ما چه نوع رجوعی به ما خواهد داشت؟ آیا در رجوع به خدا در این تاریخ آماده آن هستیم تا خداوند در امروز مان، فردایی گشوده و متعالی در مقابل ما بگشاید؟
۹- ما و نتایج مقابله با خطرهای پیش رو در بستر انقلاب اسلامی
تنها ملتهایی ارزشهای تاریخی بهدست آوردهاند که نسبت به خطرهای هولناکِ پیش رویِشان هراسی به خود راه ندادهاند. زیرا میدانستهاند آن نوع مهلکهها وقتی در مسیر دفاع از حق پیش آید، سرچشمههای فضیلتاند و زندگیِ حقیقی و اصیل را به آنها برمیگرداند. این است راهی که انقلاب اسلامی در این زمانه مقابل بشریت گذارد و شهدا به خوبی آن را درک کردند تا ما نیز در آن راه قدم بگذاریم و به بودنی گسترده نزد خود و به وسعت تاریخی که با انقلاب اسلامی گشوده شده، نزد خود حاضر گردیم.
۱۰- انتخابات در نظام اسلامی راهی برای عمیقتر شدن در هستی خود
انقلاب اسلامی، حضوری است تا انسانهایِ معنویتگرا به جای مشغولبودن در عادات دینی که نوعی سرپوشگذاردن است بر ظرف تهی زندگی امروزین، بتوانند با حضوری اصیل، بودن خود را عمیق و وسیع و گسترده نمایند و چنانچه با نظر به چنین حضوری در انتخابات شرکت کنند؛ در ساحتی وارد میشوند که هستی خود را عمیقتر و گستردهتر احساس میکنند.
۱۱- مسیری که انقلاب اسلامی مقابل ما گشوده است
انسان اگر به جای آنکه مشغول امورات روزمرّه شود، در هستی خود نزد خود حاضر شود؛ در مسیری قرار میگیرد که به حکم تشکیک وجود و شدتیافتن وجود، دائماً در خویش از خویش فراتر میرود و بر اساس انتخابی که میکند به خود هویت میبخشد و نسبت به حقیقت هستی که با آن نسبت دارد، تقرب میجوید. این است مسیر نهایی و اصیلی که انقلاب اسلامی مقابل ما گشوده و این مسیر بدون مانع نیست ولی «رنجْ راحت شد چو شد مطلب بزرگ». « وَلَا تَهِنُواْ وَلَا تَحزَنُواْ وَأَنتُمُ ٱلأَعلَونَ إِن كُنتُم مُّؤمِنِينَ» (آل عمران/139) نه به خود ضعف و سستی راه دهید و نه نگران باشید زیرا اگر در مسیر ایمان حاضر شوی شما بر فراز و برتر خواهید بود . آن هم در جهانی این چنین بیرحم که در صحنه باریکه غزه ملاحظه میکنید.(1)
والسلام
----------------------------------------------
1- آن هم در جهانی این چنین بیرحم که در صحنه باریکه غزه ملاحظه میکنید