متن پرسش
بسمه تعالی
با سلام خدمت شما استاد گرامی و بزرگوار
در جواب سوال 11405 فرمودید:
(باسمه تعالی: سلام علیکم: امور بدیهی آنچنان نیست که فکرکردن در موردشان معنا داشته باشد، آنچه در مورد تطابق امور ذهنی با امور خارجی بحث میشود در رابطه با جایگاه و نسبت امور ذهنی با نفس ناطقه است که چگونه نفس از طریق صورت علمیِ محسوسات که در ذهن است به وجودات خارجی پی میبرد که ملاصدرا روشن میکند صورت علمی محسوسات، نفس ناطقه را آماده میکند تا خود نفس با وسعتی که دارد صورت مناسب محسوس را در خود ابداع کند. موفق باشید)
سوال جدید:
در اسفار جلد یک صفحه 353 آمده:
" قیل: إذا کان المسألة بدیهیة، کانت الاستدلال علیها فی الحقیقیة تنبیها علی تلک المسألة البدیهیة.
و لکن الحق: أن الاستدلال علی مر بدیهی علی قسمین:
الأول: ما یکون تنبیها.
الثانی: لما کان البدیهی علی قسمین:
1 بدیهی مطلق لا یتوقف فیه من له شعور. (مثل این همانی و امتناع اجتماع و ارتفاع نقیضین، اصل وجود)
2 بدیهی نسبی
فربما تکون مسألة بدیهیة لعالم متضلع و نفس المسألة تحتاج إلی النظر و الفکر لغیر مثل ذلک العالم. فتکون الادلة عند ذلک استدلالا و فکرا و نظراو لیست من باب مجرد التنبیة.
(دو تقسیم است: تقسیم بدیهی به مطلق و نسبی و تقسیم بدیهی به قابل استدلال و غیر قابل استدلال. بنابر این ممکن است چیزی هم بدیهی مطلق باشد و هم قابل استدلال باشد. ملاک در اینکه قابل استدلال است یا نیست این است که اموری که هر استدلالی بر آن متوقف است مثل این همانی و استحالة اجتماع و امتناع نقیضین، بر آنها نمی شود استدلال کرد. اما اگر چیزی این چنین نباشد می توان بر آن استدلال کرد.)"
اولا: با توجه به توضیح بالا آیا عالم خارج از من (نفس) در زمره ی امور بدیهی که می توان بر آن استدلال آورد قرار نمی گیرد؟
ثانیا: در مورد این قسمت جواب که فرمودید: (ملاصدرا روشن میکند صورت علمی محسوسات، نفس ناطقه را آماده میکند تا خود نفس با وسعتی که دارد صورت مناسب محسوس را در خود ابداع کند) را به صورت ساده و روان توضیح دهید، منظور از صورت مناسب محسوس را در خود ابداع کند چیست؟
لطفا برای بنده در دعاهایتان و نمازتان دعا کنید که مشکلم برطرف شود و قضیه برایم حل شود
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: 1- همینکه شما بدون هرگونه تأملی با بنده گفتگو میکنید در جان خود به صورتی بدیهی پذیرفتهاید که بنده در بیرون هستم و شما هم به راحتی و به صورتی بدیهی با بنده گفتگو میکنید، مشکل از آنجا پیش میاید که از این ساحت خارج میشوید و میپرسید: «آیا خارج از نفس در زمرهی امور بدیهی است؟» یعنی شما از ساحت ادراک بدیهی خود خارج میشوید و آن را به یک موضوع ذهنی تبدیل مینمایید. مثل آن کسی که مدتها با ریش بلند خود به راحتی میخوابید و نمیپرسید ریش خودم را زیر لحاف بگذارم یا روی لحاف، تا اینکه شخصی از او این سؤال را کرد، از این به بعد بود که هروقت میخوابید با این سؤال روبهرو میشد و مدتها با خود درگیر بود که بالاخره ریش خود را روی لحاف بگذارد یا زیر لحاف. 2- بحثی در فلسفه در رابطه با امور ذهنی مطرح است که اگر صورتهای ذهنی عارض بر نفس میشوند نفس چگونه میپذیرد، این عَرَضْ حکایت آن جوهر خارجی است که عرض کردم ملاصدرا چگونه مشکل را حل میکند، در عین بحث از حمل اوّلی ذاتی در کنار حمل شایع صناعی. موفق باشید