متن پرسش
با سلام خدمت استاد گرامی:
«ثانیا ملکه عصمت یک فضیلت و شرافت علمیه اختیاریه بوده، و از صفات نفوس پیامبرانست که بر همین اساس موجب کرامت و شرافت آنها شده است؛ و آنان را از سایر افراد امت متمایز نموده است عیناً مانند ملکه طبّ و ریاضی و هیئت که طبیب بدن را از سایر افراد متمایز، و ریاضی دان و اخترشناس را از سایر افراد مشخص می نمایند؛ با این تفاوت که ملکه ی عصمت، ملکه ی وصول به واقع و متن حقیقت و علم حضوری نسبت به اشیاء و وصول به واقعیت خارجی می باشد که البته چون در متن خارج گناه معنی ندارد گناه و خطا در پیامبران نیز معنی ندارد.»
متن مذکور قسمتی از جلد اول کتاب امام شناسی حسینی تهرانی می باشد. لطفا توضیحی درباره این قمست بفرمایید که: «ملکه ی عصمت، ملکه ی وصول به واقع و متن حقیقت و علم حضوری نسبت به اشیاء و وصول به واقعیت خارجی می باشد که البته چون در متن خارج گناه معنی ندارد گناه و خطا در پیامبران نیز معنی ندارد.»
با تشکر
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: مثل آنکه شما هرگز تصور خوردن آتش گداخته را نمیکنید، معصوم به جهت نور علم حضوریاش نسبت به گناه هرگز نه به گناه مبادرت میکند و نه تصور عمل به آن را در خود میپروراند، و از آنجایی که گناه یک امر وَهمی است برای معصوم که علماش به واقعیات است گناهکردن واقع نمیشود. موفق باشید