متن پرسش
سلام:
سوال درباره جبره و اختیار را خواندم این سوال را دارم:
آنجا گفتید فعل مربوط به انسان است و اوست که انتخاب می کند و خود انسان عمل می کند و عمل مربوط به انسان است حال دست توحید افعالی چه می شود؟
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: آری توحید افعالی متذکر این نکته از توحید است که هر فعلی در عالم جاری شود مظهر اصلی آن فعل، حضرت حق است ولی نه به معنای اشعریگری و جبری آن، بلکه به آن معنا که حضرت حق شرایط آن را فراهم میکند تا در عین آنکه ما میتوانستیم مسجد رویم یا میخانه رویم، اگر مسجد رفتیم (در عین آنکه میتوانستیم میخانه رویم) مسجدرفتنمان برای ما محفوظ بماند. در حالیکه در زمینهای که حضرت حق ایجاد کرد، هیچ فعلی چه مسجدرفتن و چه میخانهرفتن از حیطهی الهی خارج نیست. موفق باشید