متن پرسش
با سلام:
سوال اول: حضرت استاد در دروس حمد امام می فرمودین که کثرات از زاویه دید ماست اگر نسب ما با خودمان درست شود کثرتی نمی بینیم. آیا این فرموده شما به این معنا هست که کل ماهیات به طور اندماجی مستهلک در واحدیت یا وجود منبسط هستند؟ مثل انوار مختلف که در نور بی رنگ موجودند به جامعیت؟ یا فقط در مقام شهود می فرمایید این حالت پیش میاد و مبنای خارجی نداره؟
سوال دوم: اگر مبنای بالا رو بپذیریم میتونیم بگیم که علم ما به ماهیات علم اجمالی در عین کشف تفصیلی هست یعنی ما به اجمال و مقام اجمال نظر می کنیم و در وجود ذهنی کشف تفصیلی برای ما از ماهیات حاصل میشه.
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: بر مبنای وحدت وجود، همهی موجودات از نظر عین ثابته، بالحق و فیالحق هستند. لذا هر اندازه انسان به توحید شدیدتری نایل شود، بالحقبودنِ ماهیات را که همان صورت اعیان ثابته به آنها در علم الهی است، درستتر درک میکند. موفق باشید