متن پرسش
سلام:
۱. آیا اجل معلق بر اجل مسمی لزوما تقدم دارد؟ یا می تواند تاخر هم داشته باشد؟
۲. آیا انطباق اجل معلق و مسمی در یک فرد لزوما معنای تکامل دارد یا می تواند غیر از این هم باشد و فرد هنوز به تکامل نرسیده باشد؟
۳. آیا امکان دارد در مرگ غیر طبیعی هم فرد به تکامل رسیده باشد و حال که بخواهد ابزار تن را کنار بگذارد با خراب کردن ابزار آن را کنار گذاشته؟
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: علامهی طباطبایی در ابتدای سورهی اعراف نکات بسیار دقیقی در مورد این امر فرمودهاند و بنده نیز در شرح آن در بحث سورهی اعراف آن نکات را متذکر شدم. عمده آن است که متوجه باشیم هرکس اجل مسمایی دارد که از آن نمیتواند عبور کند ولی میتواند با اعمال گناهآلود نگذارد آن اجل به ثمرهی خود برسد و نتیجهی لازم را بهدست آورد. زیرا مسیر طبیعی هر انسانی رسیدن به اجلی است که نفس در فرصتی که داشته است به ثمرات لازم برسد. موفق باشید