متن پرسش
با سلام و تشکر: در بحث وجود شرور در عالم این طور توجیه می شود که خدا یا باید آب نیافریند یا اگر آب باشد سیل خواهد آورد؟ یعنی خدا نمی تواند آبی بیافریند که سیل بوجود نیاورد که این نقص معلول است و نفص فاعل نیست. سوال این است که آیا خدا می تواند آتشی بیافربند که سرد باشد اگر نمی تواند سرد شدن آتش بر حضرت ابراهیم چطور قابل توجیه است؟ با تشکر
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: آری! همیشه آتش میسوزاند و همیشه هم در شرایطی که ابراهیمی در صحنه باشد و علت، منحصر به آن چیزی نباشد که در شرایط عادی آتش میسوزاند، در این شرایط آتش نمیسوزاند. مرحوم شهید مطهری این موضوع را در کتاب «عدل الهی» به خوبی روشن میکنند که چگونه «تقوا» نیز میتواند علت باشد و این شعر را شاهد میآورند:
موسیِ نیست که دعوی أنا الحق شنود
ورنه این زمزمه اندر شجری نیست که نیست.
موفق باشید