متن پرسش
سلام علیکم. اینکه میفرمایید موجود برزخی یا نفسی که وارد عالم برزخ میشود این موجود فعلیت محض است به نظر میرسد اشتباه باشد چرا که این موضوع با موضوع باقیات الصالحات یا آثار اعمال بدی که بعدا به او میرسد یا سنت پسندیده ای که بعنوان اعمال ما تقدم و ماتاخر قرار میگیرند تناقض دارد لطفا راهنمایی بفرمایید.
متن پاسخ
باسمه تعالی؛ علیکم السلام: همان طور که میدانید امیرالمؤمنین«علیهالسلام» میفرمایند: «الیوم یوم العمل و غداً یوم الحساب» ما پس از زندگی دنیایی اختیاری نداریم که کاری برای خود بکنیم. موضوع باقیات الصالحات یا آثار اعمال بد، ظهور ارادههایی است که انجام دادهایم و به تعبیر آیت الله شجاعی در برزخ و قیامت رفع حجاب میشود و نه اینکه فعلیت جدیدی واقع شود و قوهای تبدیل به فعل گردد از این جهت گفته میشود انسان در برزخ و قیامت در فعلیت خود قرار میگیرد و دیگر نمیتواند قوهای را با ارادهاش به فعل تبدیل کند. موفق باشید