متن پرسش
باسلام خدمت استاد گرامی
سوالاتی داشتم دررابطه با بحث هایی که اخیرا داشته اید.
1-اگر احد همان واحد قهار باشدودرمقام ظهورقهاریت واحد هیچ اسمیظهورندارد که جواب لمن الملک رابدهد
چگونه الله که جامع اسما است اسم احد میشود صفت او(قل هوالله احد).
2-با این مقدمه که"وقتی احد ظاهر میشود هیچ اسمی ظهور ندارد"میشود این نتیجه راگرفت که اسم احد ام الاسما
است.
3-اگر اسم احد که ظاهر میشود هیچ اسمی نمی ماند .رابطه این اسم واول ما خلق الله چیست؟آیا مقام نوری
اهل البیت همان مقام احد است؟اگر چنین است آیا میشود گفت که وقتی واحد قهار ظهور میکند این ظهور همان
ظهور مقام غیبی ائمه اطهار است؟
4-منظوراز قطب عالم امکان وواسطه فیض برای حضرت مهدی(عج)یعنی چه؟اگر عالم امکان یعنی کل
ممکن الوجود پس فرق امام حاضر بامقام پیامبر(ص)وبقیه ائمه(ع)چیست؟آیا بودن درعالم ماده شرط جامعیت
است برای امام حاضر؟آیا برای توجیه "قطب عالم امکان "میشود این راگفت که همه ائمه(ع)در تمام هستی حضور دارندولی فقط امام حاضر است که در عالم ماده
میباشد(مردم اورا میبینند یا مثل امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف اورا نمی بینند)
متن پاسخ
1- «الله» صفت اسمِ واحد قهار نمی باشد، بلکه به معنی معبود است. لذا در سوره توحید می فرماید: ای پیامبر بگو آن معبودی که من معرفی میکنم «احد» است.
2- در مقامی که اَحد ظهور کند دیگر هیچ مخلوقی در صحنه نیست، حتی مقام «اول ما خلق الله»، منتها در نفخهی اول با ظهور اسم احد همهچیز از خود فانی میشود، و در نفخه دوم به حق باز میگردند. حال اگر کسانی در شخصیت خود چنین مراحلی را طی کرده باشند و از خود فانی و به حق باقی باشند و همهی جنبهی وجودی آنها وجهالحقی باشد دیگر چیزی ندارند که با نفخهی اول فانی شوند و ائمه معصومین«علیهمالسلام» در این مقام میباشند.
3- در مورد تفاوت سایر ائمه«علیهمالسلام» با حضرت صاحبالامر«عجلاللهتعالیفرجه» نسبت به مقام واسطهی فیض، باید به طور مختصر عرض کنم؛ به اعتبار مقام واسطه فیض هیچ تفاوتی بین آن ذوات مقدسه وجود ندارد، ولی به اعتبار آنکه نفس ناطقه آن ذوات مقدسه که مثل همه نفوس «جسمانیتالحدوث و روحانیتالبقاء» است، توسط حضرت عزرائیل«علیهالسلام» قبض شده ولی نفس ناطقه حضرت مهدی«عجلاللهتعالیفرجه» قبض نشده، و لذا آن حضرت یک نحوه حضوری دارند که این حضور مخصوص آن حضرت است، همان حضورِ خاصی که هر امامی در زمان حیات خود داشتند.