متن پرسش
با عرض سلام خدمت شما:
شما در کتاب مبانی معرفتی مهدویت فرموده اید: «چیزی که که شدت و ضعف بردار است حقیقت دارد ولی چیزی که شدت و ضعف بردار نیست مثل آجر و دیوار اعتباری است و حقیقتی ندارد.»
یه شبهه اینجا است اونم اینکه مثلا ذات اقدس الهی که بالاترین حقیقت در عالم است تشکیک پذیر نیست یعنی نمی تونیم بگیم خدا تر پس طبق این سخن شما نعوذبالله خدا حقیقت ندارد.
نظر شما در مورد مطلب شما چیست؟
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: مفهوم خدا، تشکیکبردار نیست ولی مفهومِ خدا هم، که خدا نیست. خدایی که در صحنه است عین تجلیّاتِ اسماء حسنا است و در مراتب مختلف، ظهورات مختلف دارد و به این معنا میتوان گفت که نحوهای از تشکیک در میان است. آری! همینکه «وجود»، شدت و ضعف بر میدارد، عالیترین مرتبه نیز مطرح است که همان عین وجود است که به اعتبار شدیّتاش، اصلِ همهی وجودها است. حضرت حق نیز به عنوان جامعیت همهی اسماء اصلِ همهی تجلیّات اسماء است به همان معنایی که فرمود: «لهُ الأسماء الحسنی». موفق باشید