متن پرسش
سلام علیکم و رحمه الله
با عرض ادب و خسته نباشید. در گفتگو با آقای دخانچی فرمودید که فقه برای آنست که قبول باطنی برایش پیش آمده و مثلا میخواهد روزه بگیرد حالا میاید سراغ فقه و فقه برای او مشخص میکند چگونگی و حدود روزه را، این نسبت به قسمی از احکام است و مثلا در مورد حدود با این طرز نگاه چگونه برای کسی که مثلا روزه خواری کرده ما مجازات قرار میدهیم؟ در صورتی که اگر برای او هم قبول درونی پیش آمده بود دست به اینکار نمیزد ولی میبینیم در فقه حد مشخص شده است.
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: اگر متعرض نظام اجتماعی جامعهی مسلمانان باشند، به اعتبار آنکه قواعد و قوانین جامعه را رعایت نکرده، بر او حدّ جاری میشود. ولی اگر تظاهر به روزهخواری نکند، مشکلی ندارد. مشکلش بین خود او و خداوند است. موفق باشید