متن پرسش
عرض سلام و ادب خدمت استاد عزیز: شش سال است که مقالات و کتب متعدد در زمینه خداشناسی فلسفی را دارم میخوانم. از برهان تا عرفان بگیرید تا رحیق مختوم و عین نضاخ. هر جا میرسند به اینجا که هر ناقصی علت دارد، دلیلی نمی آورند و صرفا گفته میشود که هر ناقصی نیازمند است و هر نیازمند هم علت میخواهد. در صورتی که ممکن است موجودی نیازمند به کمال باشد ولی علتی که نیازش را برطرف کند نباشد. یا حرف های دیگر گفته میشود که هیچکدام قابل قبول نیست. برهان وجودی هم که تکلیفش مشخص است. ای کاش از همان اول به ذکر و ورد و فتوحات شیخ میپرداختیم تا این جهنم کم یقینی شعله اش کمتر میشد. هر چند برای خدای لیس لصفته حد محدود ما، نیاز به این دلایل نیست اما انتظار داشتم که فیلسوفان حداقل یک دلیل بیاورند.
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: در آن حال یا باید خداوند کمال مطلق نباشد و یا بخل بورزد که نیاز به کمال برای موجودی باشد و آن نیاز را رفع نکند. موفق باشید