متن پرسش
سلام علیکم: یکی از مسایل مهم در شرح رساله الولایه تفهیم این مطلب است که تشریعیات ریشه در تکوینیات دارد. آنچه حقیر فهمیدم قوانین الهی و تشریعی ریشه در یک سری واقعیات عالم معنا دارد که در عالم ماده به صورت شریعت و دین متجلی میشود حال با این مقدمه چگونه اسلام پیروان سایر ادیان را که بر اساس سنت خود ازدواج میکنند حلال زاده میداند با اینکه همین خطبه عقد هم ریشه در قوانین تکوینی عالم دارد؟ یا چگونه شرکت در نماز جماعت وهابیون در مراسم حج یا اهل سنت درست است درحالی که آنها در وضو و غسل و تیمم طبق نص صریح آیات یا روایات درست عمل نمیکنند و دهها مورد مشابه دیگر؟ جزاکم الله خیرا
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: با توجه به اینکه قرآن ادیان توحیدی را دعوت به اسلام نکرده، بلکه دعوت به تسلیمبودن در مقابل حکم خدا در دین خودشان نموده؛ متوجه میشویم مبنای همهی ادیان یکی است و آن ادیان، متناسب شرایط امتها ظهورات مختلف دارند و چون همه با نظر به آن مبانی، وظایف دینی خود را انجام میدهند به همان مبانی نفسالأمری متصف میشوند حتی مردم عادی اهل سنت با نظر به همان مبانی دین اسلام عمل میکنند و نتیجه میگیرند. مشکل، مربوط به علمای آنها است که تحقیق لازم را نکردهاند وگرنه مردم با این نیّت که آنچه میکنند، حکم خداست؛ به نتیجه خواهند رسید. موفق باشید