متن پرسش
سلام: استاد از پاسخی که به سوال ۳۱۰۸۴ دادید متشکرم و اینکه بنده ده نکته و خویشتن پنهان را دنبال کردم ولی در مبحث معاد یکی از ادله ای که حضرتعالی آوردید که با آن تجرد روح را ثابت میکنید به نظر اشکال دارد چون شما می فرمایید جسم همیشه در حال تغییر است در صورتی که این طور نیست چون در مزاج شناسی می گویند مزاج اولیه افراد موقع تولد به هیچ وجه تغییر نمی کند، و اینکه برای بنده تجرد روح اثبات شده است بحث در تغییر جسمانیات است که آیا تعییر پذیرند یا خیر؟
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: عنایت دارید که در «حرکت جوهری» روشن میشود ماده در ذات خود عین حرکت است و بنابراین نمیتواند در ذات و در اعراض، ثابت باشد و لذا اگر با امر ثابتی روبهرو شدیم که در ذات خود ثابت است، آن امر، مجرد میباشد. موفق باشید