باسمه تعالی: سلام علیکم: عنایت داشته باشید که نسبت حضرت حق به ما آن است که او مطلق است و همه جایی و ما را نیز در برگرفته. ولی نسبت ما به او آنچنان است که ما به سوی او هستیم یعنی او در عین آنکه «احد» است و حضورش مطلق میباشد، «صمد» نیز هست. بدین معنا که ما به سوی او هستیم.
حتما در جریان هستید که حضرت سجاد «علیهالسلام» فرمودند: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ عَلِمَ أَنَّهُ يكُونُ فِي آخِرِ الزَّمَانِ أَقْوَامٌ مُتَعَمِّقُونَ فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَي «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» وَ الْآياتِ مِنْ سُورَةِ الْحَدِيدِ «إِلَي قَوْلِهِ وَ هُوَ عَلِيمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ» فَمَنْ رَامَ وَرَاءَ ذَلِكَ فَقَدْ هَلَك»، خداى عزّوجلّ مىدانست كه در آخرالزمان مردمانى مىآيند بسيار عميق، لذا سوره «قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَد» و آياتى از سوره حديد را تا «وَ هُوَ عَليمٌ بِذاتِ الصُّدُور» فرو فرستاده و هركه ماورای آنها را خواهد هلاك گردد. (الكافى، ج 1، ص 91)
با نظر به فرمایش حضرت سجاد «علیهالسلام» از یک طرف و با نظر به اینکه فهم توحید در هر درجهای که باشد در مواجهه با امری یا اموری پیش میآید، سؤال این است که آن امور چه اموری هستند که فهم آنها نیاز به چنین توحید عمیقی دارند و در مواجهه با آنها آن توحید ظهور میکند؟ زیرا عنایت دارید که توحید در مواجهه با مظاهر خاص خود به ظهور میآید، مگر فهم توحید به صورت انتزاعی که آن تنها یک امر ذهنی است. توحید حضرت ربّ در مربوب آشکار میشود و ما در ازای مربوب متوجه جلوه «هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِر» بودن او می شویم و یا جلوه «احدیت» او را که در عین حال صمد، است در مظاهر میتوانیم بیابیم. در واقع حضرت سجاد «علیهالسلام» در آن روایت خبر از آن میدهند که «مُتَعَمِّقُونَی» در آخرالزمان هستندکه در مواجهه با مظاهری که در آخرالزمان به ظهور میآیند، آنها را با نور توحیدی «هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِر» بودنِ خداوند در مظاهر خاص آن زمان مییابند، به همان معنایی که عرفا متوجه پیام این آیات شدهاند. ولی با اینهمه، تصور بنده آن است که جهان ما حتی بزرگتر از جهان عرفا شده و در جهانی میتوانیم حاضر شویم که امکان حضور در آن جهان، درک حضور خداوند است با بصیرتی که او را «احدی» بیابیم که در عین حال «صمد» است و یا «اوّلی» بیابیم که در عین حال «آخر» است. موفق باشید