متن پرسش
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
خدا قوت
برخی از تفسیر نویسان معتقدند که تفسیر آنها چون به صورت گروهی نوشته شده این مزیت را دارد که یکدست است بر خلاف تفاسیری که به دست یک نفر نگاشته شده است که نویسنده در ابتدای تفسیرش بسیار با حوصله و شرح وارد می شود ولی در اواخر به علت طولانی شدن کار با خستگی مواجه می شود و می خواهد هر چه زودتر کار را به اتمام برساند و لذا چنین تفسیری یکدست نبوده و معمولا سوره های نهایی با اینکه حاوی اساسی ترین اعتقادات دینی است اما مورد کم لطفی قرار می گیرند. ظاهرا تفسیر المیزان نیز چنین است چرا که آخرین جلد المیزان از سوره معارج که در جزء 29 قرار دارد تا پایان قرآن را در بر گرفته است.لطفا نظرتان را بفرمایید.
با تشکر
6 / 7 / 1388
متن پاسخ
باسمه تعالی
علیکم السلام
سورههای آخر قرآن سورههایی است که بیشتر باید با نگاه تأویلی و باطنی تفسیر شود و روش علامه طباطبایی«رحمةاللهعلیه» این نبود که در تفسیر المیزان به آن جنبهها بپردازند. از طرف دیگر علامه طباطبایی«رحمةاللهعلیه» بسیاری از نکاتی که در سورههای آخر قرآن لازم بود ذکر کنند در سورههای قبلی متذکر شدهاند، از این گذشته آیا تفسیرهایی که به صورت گروهی نوشته شده که اجر نویسندگان آن ها با خدا باشد و واقعاً هم خدمت کردهاند ـ ولی با اینهمه - آیا قابل مقایسه با تفسیر المیزان است که امثال شهید مطهری«رحمةاللهعلیه» که خود یک قرآنشناس است در مورد آن میفرماید: در طول تاریخ اسلام چه در حوزهی اهل سنت و چه در شیعه، تفسیری نظیر المیزان نیامده و صدسال طول میکشد تا ارزش آن معلوم شود.
موفق باشید