متن پرسش
باعرض سلام خدمت استاد
1-می خواستم با توجه به مطلبی که چهارشنبه ی هفته ی پیش پیرامون آیات 1-5
سوره ی نازعات مطرح کردید.فرشتگان الهی و قوانین فیزیکی درتحولات این عالم هر کدام دارای چه جایگاهی هستند.مثلا در فیزیک علت کنده شدن سیب از درخت را اینگونه توجیه میکنیم که نیروی گرانش زمین یا هر نیروی دیگری بر نیروی بین ذره ای ساقه ی سیب و درخت غلبه کرده است حال نقش حضرت عزرائیل در این پدیده چیست؟
2-آیا شما وجود اتم،الکترون،پروتون و... را به عنوان مخلوق قبول دارید؟
3-می خواستم بدانم برای انجام فعالیت های فرهنگی در مدارس مقطع متوسطه با توجه به کوتاه بودن دوره ی زمانی و وجود سنین مختلف و گرایشات فکری متفاوت وشرایط روحی،روانی این مقطع اولاً
از کجا باید این فعالیت ها را شروع کرد و چگونه ادامه داد که باعث جذب قلب دانش آموز به دین ،بازگشت از پوچی به فطرت الهی و جدا شدن از محیط فساد انگیز پیرامون او شود؟ و آیا می توان در این مقطع مطالب روشنگرانه ی سیاسی بدون خط وخط بازی را برای مقابله با جنگ نرم فکری وسیاسی ارائه داد؟
دانش آموزسال سوم ریاضی -فیزیک
متن پاسخ
باسمه تعالی؛ علیک السلام:
1- وقتی متوجه باشیم عالم ماده تحت تدبیر عالم ملکوت است – مثل اینکه بدن ما تحت تدبیر نفس ناطقهی ما است – متوجه میشویم هر حرکتی و فعل و انفعالی که در زمین انجام میگیرد بر اساس تدبیر عالم ملکوت است که اگر از زاویهی حسّ و تجربهی مادی با آن روبهرو شویم، همان دریافتهایی میشود که در علوم تجربی میشناسیم. مثل اینکه در یک حادثه وقتی نفس شما بترسد عکسالعمل فیزیولوژیک آن ترشح هورمون آدرنالین در خون و در نتیجه تپش قلب است، در حالیکه اصل قضیه ریشه در ملکوت شما یعنی نفس ناطقهی شما دارد. لذا توجه به نقش ملائکه در تدبیر عالم، توجه به مبادی اصلی عالم است.
2- فراموش نفرمایید که طرح وجود اتم و الکترون و پروتون و نوترون مربوط به اتم، یک تئوری است که «دالتون» طرح کرده و این تئوری تضادهایی در درون خود دارد که باید اهلش به آن بپردازد.
3- اگر از طریق خودشناسی شروع کنیم خوب است و موضوع را به معاد بکشانیم. آری کار بسیار خوبی است اگر دانشآموزان را متوجه جنگ نرمی کنیم که دشمنان برای این ملت طرحریزی کردهاند.