متن پرسش
سلام
در مورد سوالم درباره هبوط حضرت آدم،شما گفتید که مهم این است که بین آدمیت و حقیقت آدمیت تفکیک کنیم.
آیا حقیقت آدمیت،همون مخلوق اول است که همه مخلوقات دیگه از تجلیات اون هستند؟؟؟
اگه اینطوره خب اول اون بوده و از تجلیات اون ملائکه و دیگر موجودات خلق شدند،پس چطوری خدا آدمیت را خلق کرد؟؟
میشه شما فرق مخلوق اول که در کتاب "انسان ازتنگنای بدن تا قرب الهی" آورده شده که همان نور محمد (ص) است را با حقیقت آدمیت و آدمیت بگید؟؟
آیا اینطوره که خدا مخلوق اول یا همان عقل کل(شرح جنود عقل و جهل) را خلق کرد و تجلی اول مخلوق اول،همان انسان کامل است که مصداقش اهل بیت هستند؟؟
ممنون میشم این مشکل ذهنی را برام حل کنید.
یا علی مدد
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: همانطور که متوجه هستید بین حقیقت با مصداق حقیقت باید فرق گذاشت. «اول ما خلق اللّه» حقیقتی است که آدمیت به عنوان خلیفة اللّه ظهور و مصداق آن است و از آن جایی که در حقیقت، ملائکه به تسبیح نور محمد و آل محمد تسبیح گفتند، در ظهور آن حقیقت به صورت آدمیت، ملا ئکه به آدم سجده کردند. نتیجه آنکه روایات گاهی اشاره به حقیقت یک موضوع دارد و یک وقت به ظهور و مصداق آن و همانطور که اگر بین مفهوم و مصداق خلط شود عقل متوقف میشود، اگر بین حقیقت و مصداق آن خلط شود امکان ادامهی فکر ضعیف میشود و لذا باید بین «اول ما خلقاللّه» که حقیقت محمدی«صلواتاللّهعلیهوآله» است با حقیقت آدمیت که مقام سجدهی ملائکه است خلط نکرد هرچند صورت تعینیافتهی «اول ما خلق اللّه»، انسان کامل یا حقیقت آدمیت است. موفق باشید