متن پرسش
با سلام در کتاب هدف حیات زمینی آدم نوشته اید در داستان آدم به اختیار شیطان به سجده نکردن در عین تکوینی بودن آن اشاره کرده اید و در پاورقی فرموده اید مثل عصمت تکوینی ائمه در عین داشتن اختیار.عصمت تکوینی ائمه در عین داشتن اختیار با داشتن دو ساحت مقام نوری و نفس ناطقه قابل توجیح است،اما در مورد شیطان این مطلب را اصلا متوجه نمیشوم.اگر امکان دارد این مطلب را تبیین فرمایید.
متن پاسخ
باسمهتعالی: سلامعلیکم: شیطان هم از آن جهت که از جنّ است و جنّ از آن جهت که دارای بدن و روح است و مثل فرشتگان نیست، و جسم شیطان از مارِج و لهیبی از آتش است ولی روحاش مجرد است. پس شیطان هم میتواند از جهت تکوینی مورد خطاب سجده باشد در عین آنکه اختیار دارد میتواند دستور را انجام ندهد. در جلسهی اخیر تفسیر سورهی احزاب در مورد رابطهی عصمت تکوینی اهلالبیت«علیهمالسلام» و اختیار آنها عرایضی داشتهام که إنشاءاللّه ادامه دارد. موفق باشید